Kunne ikke feste barnesete i bilen – fikk igjen pengene


En kvinne kjøpte vinteren 2017 en Subaru Legacy 2001-modell for kr. 49 000 fra en profesjonell forhandler. På kjøpstidspunktet hadde bilen gått 187 000 km. Det ble avtalt at det skulle medfølge både sommer- og vinterdekk, samt at det skulle bestilles isofix-fester for kjøperens regning. Disse festene skulle monteres vederlagsfritt av forhandleren.

Mulighet for å feste barnesete var viktig for kvinnen

Kvinnen mente at muligheten for å få isofix-fester i bilen hadde vært avgjørende for valget av bil. Isofix er en løsning for feste av barnesete og barnesikringsutstyr i bil. Systemet går ut på at man raskt og enkelt kan montere barnesete uten å bruke bilens sikkerhetsbelte. Isofix har vært standard i alle nye biler siden 2007. Denne bilen var av eldre modell og hadde ikke dette utstyret installert.

Fikk beskjed om at isofix kunne monteres

I forkant av kjøpet ringte bilforhandleren og ga beskjed om at det ikke ville være mulig å installere isofix-feste i bilen. Kvinnen hadde da svart at det var uaktuelt å kjøpe en bil som ikke hadde isofix-fester. Dagen etter hadde bilforhandleren ringt tilbake og sagt at det likevel var mulig å installere festene i bilen. Kvinnen bestemte seg derfor for å kjøpe bilen.

Problemer med dekkene

Kort tid etter kjøpet merket kvinnen at bilen begynte å «vugge». Den ble levert til mekaniker for undersøkelse. Der ble det konstatert at begge dekkene bak var svært slitt, noe som medførte at kvinnen ikke kunne kjøre med bilen. Selgeren gikk etter dette med på å skaffe kvinnen to nye vinterdekk. Kvinnen fikk etter hvert beskjed om at både dekkene og isofix var kommet på lager og ville bli installert når hun leverte bilen til dem. Noe tid etter at bilen ble levert, fikk kvinnen beskjed om at dekkene var byttet, men at isofix-festene ikke var installert.

Heving av bilkjøpet på grunn av mangler – Osloadvokatene hjelper deg

Heving av bilkjøpet på grunn av mangler – Osloadvokatene hjelper deg

At bilkjøpet heves innebærer i praksis at kjøperen får kjøpesummen tilbake og at selgeren får bilen tilbake. Partenes ytelser blir tilbakeført.

osloadvokatene.no/kontrakt/bil/heving-bilkjopet/

Krevde å heve kjøpet

Kvinnen reklamerte deretter overfor selgeren med påstand om at kjøpet måtte heves. Hun mente at bilforhandleren ikke klarte å oppfylle løftet om å installere isofix-feste. Det forelå derfor en mangel som ga grunnlag for heving. Bilforhandleren ville ikke gå med på hevingskravet. De mente at de før kjøpet hadde gitt uttrykk for at det var usikkert om isofix kunne monteres i bilen.

Fikk tilbake hele kjøpesummen

Saken ble brakt inn for forbrukerklageutvalget. De mente at det var sannsynliggjort at selgeren hadde gitt uttrykk for at isofix-fester kunne monteres. Da dette senere viste seg å ikke stemme mente utvalget at det forelå en mangel etter forbrukerkjøpsloven § 16 jf. § 15. For kvinnen var det avgjørende at hun kunne montere barnesete i bilen. Mangelen ble også ansett å ikke være «uvesentlig» jf. forbrukerkjøpsloven § 32. Det var dermed grunnlag for å heve kjøpet. Kvinnen fikk derfor tilbake hele kjøpesummen på 49 000.

Kontakt Osloadvokatene!

Ved kjøpt av brukt bil kan det fort oppstå problemer. Som kjøper kan du gjøre flere krav gjeldene overfor selger. Osloadvokatene har lang erfaring med å bistå klienter med problemer som har oppstått etter bilkjøp. Hos oss har du en fagperson som bistår deg med din sak. Kontakt oss i dag, så vurderer vi saken for deg!


Relaterte artikler