Gode råd ved oppsigelse

Hvis du blir oppsagt er det en rekke ting du bør være klar over. Skal du angripe oppsigelsen er det blant annet viktig å overholde søksmålsfristene. Osloadvokatene gir deg gode råd du bør huske ved oppsigelse.

Har du fått riktig oppsigelsesfrist?

Hvis du har stått lenge i stillingen du er blitt oppsagt fra kan du ha krav på utvidet oppsigelsesfrist. Utgangspunktet er at oppsigelsesfristen skal være en måned. Men har du vært sammenhengende ansatt i samme virksomhet i 5 eller 10 år økes fristen til henholdsvis 2 og 3 måneder. Og hvis den oppsagte er over 50 år økes fristen ytterligere for de som har vært sammenhengende ansatt i mer enn 10 år. Årsaken er at det ofte er vanskeligere å finne seg ny jobb jo eldre man blir.

Fristen løper fra og med første dag i måneden etter oppsigelsen fant sted. Det vil si at fristen løper fra 1. Juli hvis man blir oppsagt 2. Juni.

Oppsigelsen er ugyldig hvis formkravene ikke er fulgt

Arbeidsmiljøloven angir flere formkrav oppsigelsen må oppfylle. Hvis formkravene ikke er oppfylt kan arbeidstakeren gå til sak. Hvis arbeidstakeren går til sak innen fire måneder skal oppsigelsen kjennes ugyldig. Er oppsigelsen ugyldig kan arbeidstakeren kreve erstatning.

For det første skal oppsigelsen være skriftlig. Den må leveres til arbeidstaker personlig eller sendes i rekommandert brev. Det hjelper ikke å ikke hente posten – oppsigelsen anses for å ha funnet sted når melding om det rekommanderte brevet er kommet i postkassen og den ansatte har hatt rimelig tid til å hente brevet på postkontoret. Videre må oppsigelsen inneholde en rekke opplysninger om blant annet rett til å reise søksmål, kreve forhandling og retten til å fortsette i stillingen. Den skal også inneholde opplysninger om hvem som er rett saksøkt i en eventuell tvist. I tillegg må oppsigelsen inneholde opplysninger om fristene som gjelder for å gjøre disse rettene gjeldende.

Mangler du feriepenger eller lønn advokat kan lønne seg

Hvis det er manglende betalingsevne hos arbeidsgiver som er årsaken, betyr dette at vilkårene for å åpne konkurs er oppfylt.

osloadvokatene.no/arbeidsrett/lonn-eller-feriepenger-bruk-advokat/

Du kan kreve begrunnelse

Det er ikke et krav om at begrunnelsen for oppsigelsen fremgår i oppsigelsesbrevet. Men den oppsagte kan kreve at arbeidsgiveren oppgir begrunnelsen for oppsigelsen. Begrunnelsen vil ha bevismessig betydning i en eventuell tvist om usaklig oppsigelse. Dersom arbeidsgiver ikke oppgir begrunnelsen taler dette i retning av at det foreligger en usaklig oppsigelse.

Forhandlinger med arbeidsgiver etter oppsigelse

Det neste steget den oppsagte bør ta er å kreve forhandlinger. Dersom arbeidstakeren reiser søksmål uten at det er avholdt forhandlinger kan arbeidsgiveren kreve at forhandlinger gjennomføres.

Fristen for å kreve forhandlinger – som skal fremgå av oppsigelsen – er to uker fra oppsigelsen fant sted. Kravet om forhandlinger må fremsettes skriftlig. Under forhandlingene kan partene la seg bistå av en rådgiver.

Vær oppmerksom på søksmålsfristene

Hvis forhandlingene ikke fører frem til en løsning arbeidstakeren er fornøyd med vil gjerne det neste steget være å ta ut søksmål. Fristen for å kreve søksmål om å beholde stillingen er 8 uker, men hvis det er holdt forhandlinger regnes fristen fra tidspunktet forhandlingene ble avsluttet. Dersom man bare krever erstatning er søksmålsfristen 6 måneder. Dersom det er holdt forhandlinger gjelder også denne fristen fra forhandlingene er avsluttet.

Dette er enda en god grunn til å avholde forhandlinger. Ikke bare har man sjanser til å komme til enighet tidlig, man får også bedre oversikt over hvor stor avstand det er mellom partene og om man har en god sak eller ikke. I tillegg får man bedre tid til å tenke seg om ved at søksmålsfristen først løper fra forhandlingene er avsluttet.

Det er viktig å være klar over at søksmålsfristene ikke gjelder dersom oppsigelsen ikke oppfyller lovens formkrav.

Har du nylig blitt oppsagt?

Osloadvokatene vil gjerne høre fra deg. Våre dyktige advokater har lang erfaring fra arbeidsrettslige tvister og kan bistå deg i din arbeidstvist. Du kan ha krav på fortsette i stillingen, sluttpakke eller erstatning. I enkelte saker kan man få advokatutgifter dekket gjennom fri rettshjelp. Kontakt oss i dag på epost eller telefon til 22 82 84 40.