Fikk 2 millioner av selger for å trekke kravet
Boligselgeren sa seg villig til å gi 2 millioner i erstatning. Dermed unngikk partene en tidkrevende rettssak.
Vanskelig å vinne frem
Mange boligselgere tegner i dag forsikring i forbindelse med salg av boligen. Dette innebærer at en advokat fra eierskifteforsikringsselskapet håndterer en eventuell tvist. Som boligkjøper kan det dermed være vanskelig å nå frem med krav om prisavslag og erstatning når boligen viser seg å ha mangler. Det er krevende å føre sin egen sak mot en advokat. Flere velger derfor å tegne en egen eierskifteforsikring i forbindelse med kjøpet. Men mange får dekket utgifter til rettshjelp gjennom innboforsikring og andre vanlige forsikringstyper.
5 grunner for at boligkjøper-forsikring ikke lønner seg
Veldig mange takker ja til eiendomsmegleres tilbud om boligkjøper-forsikring. Her er fem grunner til at du ikke bør tegne boligkjøperforsikring.
osloadvokatene.no/privat/bolig-hytte/bolig/boligkjoper-forsikring-lonner-seg-ikke/
«Nyere» og «rålekker» bolig var full av feil
Det var tilfelle for en boligkjøper som kontaktet Osloadvokatene ved advokatfullmektig Ørjan Onarheim i 2016. Kvinnen hadde kjøpt en bolig som var annonsert som «nyere» og «rålekker». Slike ord bygger opp forventingene til kvalitet. Budrunden ble vunnet og kjøper kunne flytte inn. Kjøkkenet skulle imidlertid byttes, og det var da problemene med boligen ble oppdaget.
Omfattende mangler
Håndverkerne som skulle utføre arbeidet registrerte trekk fra gulv og vegger. Sprekkene gjorde det vanskelig å holde boligen varm, men slike sprekker er også en indikasjon på at boligen ikke er reist i henhold til gjeldende forskrifter. Kjøperen ble mistenksom og koblet inn takstmann. Takstmannen avdekket en rekke feil og mangler ved boligen. Det kunne se ut som store deler av arbeidet med oppføringen var utført av ufaglærte, utførelsen og løsningene var dårlige, i tillegg forelå lite dokumentasjon på at arbeidet var gjort forskriftsmessig. Dette gjorde det potensielt farlig å bo i huset. Det var fare for både brann og strukturell kollaps. For å kunne fortsette å bo i huset måtte feilene rettes.
Forhandlet med selger
Kjøperen tok kontakt med Osloadvokatene ved advokatfullmektig Onarheim. Onarheim innhentet ytterlige opplysninger og kommuniserte med både eierskifteforsikringsselskapet og retten. Forsikringsselskapet påtok seg ansvaret for manglene, men det var uenighet om hvordan feilene skulle utbedres.
Strenge vilkår for å heve
Det ble anslått at det ville koste over en million kroner å utbedre manglene. Kjøper ville derfor heve kjøpet, men domstolene har høy terskel for å godta hevingskrav for boliger. Advokatfullmektig Onarheim forhandlet med eierskifteforsikringsselskapet. Det så lenge ut til å gå mot rettssak, men til slutt inngikk partene rettsforlik.
Inngikk forlik
Partene ble enige om at kjøper skulle få kr 2.000.000 i prisavslag og erstatning etter mangler ved bolig mot å trekke hevingskravet. Advokatbistanden var dekket av forsikringsselskapene. Dermed kunne både kjøper og selger legge tvisten bak seg, og kjøper trengte ikke å finne nytt sted å bo.