Takket nei til kr 200.000 - fikk kr 1,2 millioner i stedet

Noen ganger vil det være lurt å takke ja til tilbud om forlik. En dyktig advokat vet når man bør opprettholde kravet og når man bør gi seg.

Skulle fyre i peisen

Boligkjøperen ville fyre opp i peisen, men hadde fått beskjed av selger at det måtte lages hull i pipebeslaget først. Blikkenslager ble kontaktet for å utføre arbeidet. Feilene ved pipen han avdekket viste seg å bare være toppen av isfjellet.

Omfattende mangler

I tillegg til manglene ved pipen måtte også taket forsterkes. Videre var det store mangler ved bad, vann og avløp, for å nevne noe. Kjøperen var naturlig nok svært misfornøyd.

Eierskifteforsikring og boligkjøperforsikring – er dette virkelig nødvendig?

Stadig flere velger å benytte seg av eierskifteforsikring og boligkjøperforsikring. Er slike forsikringer nødvendig? Osloadvokatene hjelper deg!

osloadvokatene.no/privat/bolig-hytte/bolig/eierskifteforsikring-og-boligkjoperforsikring/

Fikk tilbud om kr. 200.000,-

Selger var representert av et forsikringsselskap. De fremsatte et tilbud om endelig oppgjør til kjøper på kr 200.000. Heldigvis for kjøper hadde han rettshjelpdekning gjennom forsikringsavtale. Advokatfullmektig Ørjan Onarheim tok saken. Etter råd fra Osloadvokatene ved advokatfullmektig Onarheim takket kjøper nei til pengene.

Som privatperson står man svakere

Dette er et godt eksempel på hvorfor det ofte lønner seg med advokatbistand. Som privatperson er det fort gjort å bli overkjørt av et forsikringsselskap. En dyktig advokat kjenner imidlertid rettsreglene godt og vet når man bør avslå tilbud fra motparten. Vilkårene for heving og erstatning i boligsaker er strenge, men dette betyr ikke at det er umulig å få det innvilget. Advokater som jobber mye med slike saker vet når man har en god sak.

Manglene ble dokumentert

Advokatfullmektig Onarheim innhentet dokumentasjon som viste at omfanget av manglene ved boligen var mer omfattende enn det selgers forsikringsselskap hevdet. Likevel så det lenge ut til at tvisten måtte løses av domstolen.

Fra 200.000 til 1,2 millioner

Under rettsmeklingen ble imidlertid partene enige om et forlik. Selger sa seg villig til å betalte 1,2 millioner til kjøper i erstatning for manglene ved boligen. Osloadvokatenes bistand hadde altså gitt kjøper en million mer i erstatning enn forsikringsselskapets første tilbud!