Sjekk alltid om det gjelder en frist i din sak!

Osloadvokatene vant nylig en sak som følge av at motparten ikke hadde overholdt en lovbestemt frist.

Avtalt tvangsfravikelse

Saken gjaldt tvist om leie av næringslokale. Utleieren mente at leietakeren ikke hadde betalt leie. I leieavtalen mellom partene var det en klausul som bestemte at hvis leien ikke ble betalt, kunne utleieren kreve tvangsfravikelse. Det betyr at utleieren kunne kreve leietakeren kastet ut av lokalet.

Varsel om tvangsfravikelse

For å kunne kreve tvangsfravikelse er det et krav etter tvangsfullbyrdelsesloven at utleier sender skriftlig varsel til leietakeren. Et slikt varsel kan etter tvangsfullbyrdelsesloven § 4-18 tidligst sendes på forfallsdagen.

Sendte varsel på søndag

Forfall for betalingen falt på en lørdag. Allerede natt til søndag sendte utleier varsel om tvangsfravikelse. Dette skjedde pr. e-post, noe som er anledning til i slike situasjon. Man trenger altså ikke sende slike varsler på brev. En tid etter at varselet ble sendt kom utleier med namsmannen for å begjære tvangsfravikelsen fullbyrdet.

Klagde på vedtaket

Leietakeren, ved Osloadvokatene, påklagde vedtaket. Saken gikk derfor til tingretten for avgjørelse. Osloadvokatene la i vår klage vekt på at varselet var kommet for tidlig. Vi mente at siden forfallet var på en lørdag, måtte det gis utsettende virkning frem til neste virkedag, som altså var mandagen etter. Dette er i tråd med prinsippene i gjeldsbrevloven og husleieloven. Vi mente derfor at varselet som var sendt på søndagen var sendt før forfall. Derfor var ikke fristen overholdt, og varselet kunne ikke være grunnlag for tvangsfravikelse.

Hva betyr egentlig foreldelse og hva er foreldelsesfrist?

At et pengekrav foreldes, betyr at det ikke lenger kan kreves oppfylt. Pengekrav har en foreldelsesfrist. Osloadvokatene hjelper deg!

osloadvokatene.no/kontrakt/fordringer/foreldelsesfrist/

Retten ga Osloadvokatene medhold

Tingretten var helt enig med Osloadvokatene om at forfallsdager som faller på en lørdag normalt skal utsettes til neste virkedag. Retten uttalte også at hvis noe annet hadde vært viktig for partene, ville det vært mulig å avtale at forfall ikke skal utsettes. Når slik avtale ikke var inngått var det ingen grunn til å fravike hovedregelen.

Tvangsfullbyrdelsen ble opphevet

Som følge av at retten kom til at varselet var sendt før forfall, opphevet også retten tvangsfravikelsen. Osloadvokatene fikk derfor medhold fullt ut. Motparten ble også dømt til å betale sakskostnader for Osloadvokatenes klient.

Er du i tvil om hvilken frist som gjelder?

Lovverket opererer med mange frister i ulike sammenhenger. Følgene av å ikke overholde fristene kan være at du mister kravet ditt. Ofte kan det være vanskelig å holde kontroll på alle fristene selv. Osloadvokatene er eksperter på frister. Vi undersøker alltid om det finnes en frist i din sak, og når den eventuelt går ut. Ved å bruke oss sørger vi alltid for at du ikke taper din rett som følge av oversittelse av en frist. Kontakt oss i dag, så hjelper vi deg!