Oppsigelsesfrist i arbeidsforhold - hvilke regler gjelder?

I arbeidskontrakter er det gjerne angitt hvor lang oppsigelsesfrist i et arbeidsforhold skal være.

Utgangspunktet for oppsigelsesfrist

Dersom ikke oppsigelsesfrister er angitt i arbeidskontrakten vil arbeidsmiljølovens bestemmelser om oppsigelsesfrister komme til anvendelse. Dette gjelder også dersom arbeidskontraktens oppsigelsesfrister ikke tilfredsstiller de minstekravene som følger av arbeidsmiljøloven.

Dersom ikke annet er skriftlig avtalt, følger det av arbeidsmiljøloven at den gjensidige oppsigelsesfristen er på en måned. Kortere oppsigelsestid enn en måned er bare lov hvis det følger av tariffavtale eller skriftlig avtalt prøvetid åpner for det.

Når arbeidstaker har vært ansatt i mer enn fem år

Dersom arbeidstakeren har vært ansatt i minst fem år sammenhengende i samme virksomhet når oppsigelsen gis, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på minst to måneder. Dersom det følger av arbeidskontrakten at oppsigelsesfristen er lenger enn dette, er det arbeidskontrakten som gjelder.

Når arbeidstaker har vært ansatt i mer enn ti år

Når arbeidstakeren har vært ansatt i mer enn ti år sammenhengende i samme virksomheten når oppsigelsen gis, er oppsigelsesfristen på minst tre måneder. Videre vil alderen ha betydning for oppsigelsestiden når arbeidstakeren har vært ansatt i mer enn ti år. Når arbeidstakeren har fylt 50, skal oppsigelsesfristen være på minst fire måneder. Ved fylte 55, minst fem måneder, og når arbeidstakeren har fylt 60 skal oppsigelsesfristen være på minst seks måneder. Dersom arbeidstakeren selv sier opp en stillingen etter 10 års ansettelsesforhold, og han eller hun er over 50 år kan vedkommende velge at oppsigelsestiden skal være på tre måneder istedenfor.

Når begynner oppsigelsesfristen å løpe?

Oppsigelsesfristen begynner normalt å løpe fra den første dagen i måneden etter at oppsigelsen har funnet sted. Dette vil si at ved en oppsigelse som mottas 25 september, vil oppsigelsestiden først løpe fra 1. oktober.

Oppsigelse under prøvetiden

Ved oppsigelse av arbeidsforholdet under den bestemte prøvetiden, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på 14 dager, med mindre noe annet er skriftlig avtalt eller følger av tariffavtale. Oppsigelsestiden regnes fra datoen oppsigelsen er mottatt, og ikke fra den første dagen i måneden slik som ved oppsigelse utenfor prøvetid.

Oppsigelsesfrist ved avskjed

Ved avskjed gjelder det ingen oppsigelsesfrist. Dette innebærer at arbeidstaker ikke har rett til å fortsette i stillingen for en viss periode etter at han eller hun har blitt avskjediget. Arbeidsgivers rett til å gi arbeidstaker avskjed forutsetter at arbeidstakeren har gjort seg skyldig i grovt pliktbrudd eller annet vesentlig mislighold av arbeidsavtalen.
Reglene i arbeidsmiljøloven kan være både kompliserte og uklare. I mange situasjoner vil det derfor være helt avgjørende med bistand fra en advokat.

Fri rettshjelp

I både avskjeds- og oppsigelsessaker kan du som arbeidstaker ha krav på fri rettshjelp. Fri rettshjelp innebærer at staten dekker kostnader for advokat. Hvorvidt du har krav på fri rettshjelp beror på om din brutto årsinntekt og nettoformue ligger under en fastsatt grense.

Se om du har krav på fri rettshjelp ved oppsigelse
Osloadvokatene søker om fri rettshjelp for deg. Reglene for fri rettshjelp vil bli gjennomgått med deg i første møte, slik at du kan være trygg på dine advokatutgifter.

Har du spørsmål om avskjed eller oppsigelse i arbeidsforhold?

Osloadvokatene har flere advokater med høy kompetanse og lang erfaring innen arbeidsrett. Ta kontakt dersom du ønsker en vurdering av din sak og råd om hvordan du best bør gå frem videre. Våre advokater hjelper deg gjerne.