Sykemeldt på grunn av dårlig arbeidsmiljø - ble sagt opp


Dersom du blir sykemeldt på grunn av dårlig arbeiedsmiljø eller liknende, plikter arbeidsgiver å ta hensyn til dette ved tilpassing av ditt arbeid. Arbeidsgiver har en plikt til å tilrettelegge med mål om å få deg tilbake i vanlig arbeid.

Trakasering og dårlig arbeidsmiljø

En miljøarbeider som jobbet med vanskeligstilt ungdom i Oslo kommune ble kort tid etter ansettelse sykemeldt da han følte seg mobbet og trakasert. Han hadde utenlandsk bakgrunn og følte han i liten grad ble sett eller hørt. Han følte seg videre feiltolket og misforstått ved flere anledninger og mente han ble diskriminert på grunn av sin utenlandske opprinnelse. Det var dårlig arbeidsmiljø og særlig forholdet til daglig leder som var årsaken til hans sykefravær.

Ble sagt opp

Den ansatte kom etter hvert tilbake i arbeid, men hadde senere gjenntatte sykefravær grunnet dårlig arbeidsmiljø. Han ble besluttet overført til andre avdelinger, men ble også her sykemeldt etter kort tid på grunn av dårlig arbeidsmiljø. Etter flere måneder med hyppig sykefravær ble den ansatte oppsagt fra kommunen. Oppsigelsen ble begrunnet med langvarig sykefravær og manglende medvirknng til å komme tilbake i arbeid.

Advokatens råd om arbeidsgivers plikter ved sykemelding­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­

Lurer du som arbeidsgiver på hva dine plikter er når en ansatt skriver sykemelding? Vi har rådene her for å få en rett og ryddig prosess! Les mer her.

osloadvokatene.no/privat/jobb/sykdom/ansvar-sykemelding/

Krav til saklig oppsigelse

Etter arbeidsmiljøloven kan en arbeidstaker ikke sies opp uten at det er saklig begrunnet i virksomhetens, arbeidsgivers eller arbeidstakers forhold. Terskelen for oppsigelse er høy og arbeidsgiveren må påvise gode grunner for oppsigelse, særlig når denne er begrunnet med arbeidstakers forhold.

Arbeidsgivers tilretteleggingsplikt

Videre inneholder arbeidsmiljøloven regler om arbeidsgivers tilretteleggingsplikt. Arbeidsgiver plikter å legge til rette for at arbeidstakere med redusert arbeidsevne som følge av sykdom kan fortsette i sitt vanlige arbeid, eller eventuelt få et annet passende arbeid. Denne plikten gjelde så langt det er mulig. Arbeidsgiverens tilretteleggingsplikt må videre ses i sammenheng med at arbeidstakeren også har plikt til medvirkning og samarbeid. Graden av arbeidstakers medvirkning vil være av betydning ved bedømmelsen av hvor langt arbeidsgivers tilretteleggingsplikt rekker. Kravene til arbeidstaker vil således bli påvirket av arbeidsgivers holdning. Men hovedansvaret for å bringe en sykemeldt arbeidstaker tilbake til arbeidslivet ligger i utgangspunktet hos arbeidsgiver.

Oppsigelsen kunne ikke forsvares

I saken for lagmannsretten hadde den ansatte hele tiden ønsket å komme tilbaken til sin opprinnelige arbeidsplass. Kommunen hadde imidlertid lagt til grunn at dette ikke var mulig. De hevdet det var for vanskelig å tilrettelegge når årsaken til fraværet var arbeidsmiljøet og daglig leder. Dette var etter rettens syn en passiv holdning som ikke kunne forsvares. Lovens klare utgangspunkt er at arbeidstakeren fortrinnsvis skal gis anledning til å fortsette i sitt vanlige arbeid. Det var med det klart at kommunen ikke hadde oppfylt sin tilretteleggingsplikt på dette området. Oppsigelsen ble kjent ugyldig og den ansatte hadde krav på erstatning for den tiden han hadde vært uten arbeid.


Relaterte artikler