Det kreves vesentlig mislighold av leieavtalen for å kaste ut leietaker.

Det kreves vesentlig mislighold av leieavtalen for å kunne kaste ut leietaker. For at manglende betaling av husleie skal utgjøre vesentlig mislighold er det ikke tilstrekkelig at leietaker har betalt for sent.

Husleieloven styrker leietakers posisjon

Som utleier må man forholde seg til et regelverk som i stor grad er laget for å styrke leietakers posisjon. Dette kan gi ubehagelige konsekvenser når leietakeren misligholder leieavtalen. Særlig når for privatpersoner med liten erfaring med utleievirksomhet kan dette bli utfordrende.

Mislighold av leiekontrakt

Mislighold kan skje på ulike måter. Det kan for eksempel dreie seg om skade på husrommet eller manglende ro og orden. En annen form for mislighold er når leietakeren ikke betaler husleien. Ved mislighold av leieavtalen kan utleier si opp avtalen.

Formkrav ved oppsigelse

Oppsigelsen må oppfylle formkravene i husleieloven §9-7. Det vil si at den må

• Være skriftlig
  • Angi begrunnelse for oppsigelsen
  • Opplyse om protestrett og –frist.
  • Opplyse om konsekvenser ved manglende bruk av protestretten
  • Oppsigelsesfristen skal være 3 måneder.

Heving av leieavtale

Dersom leietakers mislighold er alvorlig vil det ikke være ønskelig å vente til oppsigelsestiden er utløpt med å få leietakeren ut. I slike tilfeller åpner loven for at utleier kan heve leieavtalen. For at utleier skal kunne heve en leieavtale må misligholdet være vesentlig.

Har utleier adgang til å oppjustere husleie? Osloadvokatene hjelper deg!

Hovedregelen er at en avtale ikke kan endres ensidig av en av partene i et leieforhold. Men det finnes noen unntak. Les mer om oppjustering av husleie.

osloadvokatene.no/bedrift/naeringseiendom/utleie/oppjustere-husleie/

Skyldte over kr 120.000

En utleier kontaktet Osloadvokatene da leietakeren ikke hadde betalt husleien som avtalt over lengre tid. Leietakeren var skyldig over kr 120.000 og utleier hadde fått nok. Osloadvokatene begjærte tvangsfravikelse. Hos Namsmyndighetene fikk begjæringen medhold – leietakeren kunne kastes ut. Husrommet kunne dermed stilles til disposisjon for noen som var villige til å betale for seg.

Strenge krav

Det skal forholdsvis mye til før manglende betaling utgjør vesentlig mislighold. Det er ikke tilstrekkelig at det blir betalt for sent. Misligholdet må være betydelig, det stilles dermed strenge krav. Størrelsen på et eventuelt depositum vil også være av betydning. Depositum gir utleier en sikkerhet for kravet sitt.

Osloadvokatene bistår i saker om leieforhold

Osloadvokatene bistår både utleiere og leietakere i tvister om leieforhold og hjelper deg blant annet i saker om heving av leieavtale. Vi søker om rettshjelpdekning gjennom forsikringene dine og tar oss av kommunikasjonen med motpart og offentlige instanser. Kontakt oss i dag for en vurdering av din sak.