Fikk innvilget arbeidsavklaringspenger etter klage


Det er lite som er så frustrerende som å få et avslag fra NAV. Spesielt når du mener det er en ytelse du har krav på. NAV kan gjøre feil, og derfor lønner det seg ofte å klage. Ved å kontakte Osloadvokatene er du sikret at en ekspert hjelper deg, slik at sjansen for å nå frem i NAV-systemet øker.

Ble fratatt arbeidsavklaringspengene

En kvinne, som hadde slitt psykisk helt siden barneårene, hadde i flere år gått på arbeidsavklaringspenger samtidig som hun jobbet deltid på en jobb i regi av NAV. I desember 2016 fattet NAV vedtak om hun ikke lenger skulle få arbeidsavklaringspenger.

Hadde hatt arbeidsavklaringspenger i over 4 år

Hovedregelen er at arbeidsavklaringspenger bare kan ytes i 4 år. Det kan imidlertid forlenges hvis særlige tilfeller tilsier det. Slike tilfeller kan være at brukeren har behov for særlig langvarig utredning eller rehabilitering. I denne saken hadde allerede kvinnen fått innvilget forlenget arbeidsavklaringspenger en gang. Når den perioden gikk ut, mente imidlertid NAV at det ikke lenger var grunnlag for å gi stønad i en forlenget periode.

Klagde selv

Kvinnen klagde selv på vedtaket fra NAV. Hun la vekt på at hun hadde fulgt NAV sin veiledning hele tiden. Hun fikk beskjed fra NAV om at hun ikke kunne søke uføretrygd fordi det var behov for ytterligere dokumentasjon. På det tidspunktet NAV fattet vedtak om stansing av arbeidsavklaringspenger, hadde kvinnen blitt søkt inn til utredning for å få avklart sin fremtidige arbeidsevne. Denne utredningen var planlagt flere måneder frem i tid. Kvinnen mente at dette burde vært tilstrekkelig til at fortsatt forlengelse ble innvilget.

Arbeidsavklaringspenger innvilget etter klage til NAV

Arbeidsavklaringspenger innvilget etter klage til NAV

Er du uenig i et vedtak kan du klage til NAV. I slike saker kan du ha rett på fri rettshjelp. Kontakt våre eksperter i trygderett.

osloadvokatene.no/erstatning/nav/aap-innvilget-etter-klage-til-nav/

Tok veldig lang tid

Saksbehandlingen av klagesaken tok veldig lang tid. Etter 7 måneder uten å få svar kontaktet kvinnen Osloadvokatene ved advokat Lene Wallem. Advokat Wallem mente at NAV hadde begått en åpenbar saksbehandlingsfeil ved å stoppe arbeidsavklaringspengene. For det første var ikke kvinnens arbeidsevne helt klarlagt. Om dette hadde det også vært intern uenighet i NAV. Advokat Wallem mente at så lenge det er usikkerhet rundt kvinnens arbeidsevne kunne arbeidsavklaringspenger utbetales til det var fastlagt.

For det andre har NAV en veiledningsplikt. Hvis NAV mener at det ikke lenger er grunnlag for å utbetale arbeidsavklaringspenger skulle de rådet kvinnen til straks å søke uføretrygd. I så fall hadde kvinnen hatt krav på arbeidsavklaringspenger mens søknaden om uføretrygd ble behandlet. Da ville hun vært sikret en inntekt. Siden NAV ikke ga slike råd, ble kvinnen stående helt uten inntekt mens klagen ble behandlet.

Purret flere ganger

Advokat Wallem sendte en utfyllende klage på vegne av klienten. Hun sendte også flere purringer hvor hun påpekte at saksbehandlingen tok svært lang tid og at kvinnen i mellomtiden stod uten inntekt.

NAV Klageinstans endret vedtaket

Over 10 måneder etter at klagen ble sendt inn, ble den endelig behandlet av NAV Klageinstans. Vedtaket ble endret til gunst for kvinnen. Hun skulle derfor aldri mistet arbeidsavklaringspengene. Etter vedtaket fra NAV Klageinstans fikk kvinnen rett på tilbakebetaling av de pengene hun hadde hatt krav på i perioden som klagesaken ble behandlet.

Det lønner seg å bruke advokat

Vi ser gang på gang at klager blir tatt til følge. Det har ofte å gjøre med at en advokat kan belyse de viktige sidene i din sak. I tillegg har mange krav på fri rettshjelp i klagesaker mot NAV. Det betyr at du får hjelp av en advokat uten å måtte betale for det. Selv om du ikke kvalifiserer for fri rettshjelp vil du ha krav på å få dekket advokatutgiftene hvis du får medhold i klagen din.


Relaterte artikler