Bilansvar – hvilke hendelser omfattes av bilansvaret?


Alle biler som er registrert plikter å ha en ansvarsforsikring. Denne forsikringen skal dekke skader på andre kjøretøy, gjenstander og bygninger med inntil 100 millioner kroner.

Videre skal den dekke skader på personer uten beløpsgrense. Ansvarsforsikringen dekker altså skader som bilen «gjer», men hva betyr egentlig dette?

Bilansvarsloven § 4:

gjer en motorvogn skade, har skadelidaren krav på skadebot…

Ansvaret etter § 4 er et rent objektivt ansvar. Dette innebærer at den skadelidte har altså krav på erstatning fra bilens forsikringsselskap selv om ingen er skyld i ulykken.

Lastebil-dommen

Ett eksempel på dette er lastebil-dommen, Rt-2012-233.
Fra lovdatas sammendrag følger det at «ved avstigning fra en tankbil mistet sjåføren festet, falt ned ca. 1,5 meter og fikk en varig skade i skulderen. Spørsmålet i saken var om dette var en skade som var omfattet av ansvaret etter bilansvarsloven § 4 jf. dens ordlyd «Gjer ei motorvogn skade …».

Høyesterett vurderte lovens forarbeider og rettspraksis og viste til at vilkåret «gjer» inneholder et årsakskrav. I denne saken var den dominerende årsaksfaktoren tankbilens utforming og høyde. Det var ikke grunnlag for noen bebreidelse av sjåførens opptreden. Høyesterett kom til at skaden var omfattet av ansvaret og forkastet forsikringsselskapets anke.

Ble tilkjent 13 millioner i erstatning etter trafikkulykke

Ble tilkjent 13 millioner i erstatning etter trafikkulykke

Gjensidige ble dømt i Bergen tingrett til å betale 13 millioner i erstatning etter trafikkulykke. Osloadvokatene er ledende på erstatning etter personskade.

osloadvokatene.no/erstatning/trafikkskade/erstatning-etter-trafikkulykke/

Årsakssammenheng mellom skaden og motorvognens farlige egenskaper

For å fastslå om det er motorvognen som har «gjort» skaden, må man altså vurdere hvor vidt det foreligger årsakssammenheng mellom skaden og motorvognens farlige egenskaper. Rettspraksis har ved flere anledninger støttet seg på definisjon fra Motorvognansvarskomiteen av 1951 s. 58

Ved bedømmelsen av om en skade er voldt av motorvogn, vil det være et vegledende synspunkt om skaden er voldt ved en naturlig realisering av det farekompleks som er lovgrunnen for motorvognansvaret, nemlig særlig den risiko som er knytt til motorvognens fart, tyngde, lettbevegelighet, motor, signaler og teknisk utstyr for øvrig.

Skader på bussreise

Det objektive bilansvaret dekker også skader du blir påført på bussreise. Eksempel på dette kan være at bussdørene lukker seg før du har kommet seg helt ut, og at du enten blir påført klemskade, eller blir dyttet ut døren slik at du skader seg i møtet med asfalten.
Det vil da foreligge en årsakssammenheng mellom den påførte skaden og motorvognens tekniske utstyr.

Personskadeerstatning er et komplekst og vanskelig felt.
Derfor dekkes også «rimelige og nødvendige utgifter til juridisk bistand» av trafikkforsikringsselskapet under hele saksbehandlingstiden.

Osloadvokatene kan bilansvarsspørsmål

Ta kontakt med Osloadvokatene i dag om du har spørsmål. Vi har lang erfaring og høy kompetanse. Det påløper ingen kostander før vi er enige om et oppdrag.

Ta kontakt i dag for en uforpliktende evaluering.


Relaterte artikler