Når har du rett til å avbestille et kjøp?
Utgangspunktet i norsk rett er at avtaler skal holdes. Når det er inngått avtale om forbrukerkjøp gjelder også dette utgangspunktet. Dette følger for eksempel av forbrukerkjøpsloven § 44, hvor det fastsettes at selgeren kan fastholde kjøpet og kreve at forbrukeren betaler kjøpesummen.
Som forbruker er du imidlertid gitt en rett til å avbestille kjøpet. Men hvor langt strekker denne avbestillingsretten seg?
Retten til å avbestille før levering
Fra utgangspunktet om at selger kan fastholde kjøpet i forbrukerkjøpsloven § 44 gjøres det unntak i forbrukerkjøpsloven § 41. Etter denne bestemmelsen gis forbrukeren rett til å avbestille kjøpet før levering. Dersom kjøper avbestiller kjøpet før leveringen kan selgeren isteden kreve erstatning for tap som følge av avbestillingen.
Leveringstidspunktet er avgjørende for retten til å avbestille
Forbrukerens rett til å avbestille kjøpet etter forbrukerkjøpsloven gjelder bare før levering. At leveringstidspunktet er avgjørende betyr at angreretten ikke er avskåret selv om ytelsen er gjort tilgjengelig for forbrukeren. For hentekjøp er dette praktisk viktig. Når tingen er gjort tilgjengelig for forbrukeren hos selger eller tredjemann, har forbrukeren fortsatt avbestillingsretten i behold.
Selger kan imidlertid gi en utvidet avbestillingsrett for forbrukeren, slik at han har rett til å avbestille også etter levering. Dette fordi forbrukerkjøpsloven er semipreseptorisk. Dette betyr at selger kan gi forbrukeren bedre rettigheter og vilkår for avtalen enn det som følger av loven, men ikke dårligere.
Forbrukerens rett til å avbestille før levering mot erstatning suppleres også av reglene i angrerettsloven. Angrerettsloven gir kjøperen rett til å gå fra kjøpet uten å betale erstatning, dersom melding sendes innen utløpet av angrefristen. Angrefristen er normalt på 14 dager.
Selgerens rett til å kreve erstatning
Isteden for å fastholde kjøpet har selgeren altså rett på å kreve erstatning for tap som følge av avbestillingen.
Retten for selger til å kreve erstatning ved avbestilling kan imidlertid være avskåret gjennom avtalen. Hvorvidt avtalen avskjærer selgers krav på erstatning beror på en tolkning av avtalen. Avtaleloven § 36 og læren om bristende forutsetninger kan også i noen spesielle tilfeller gi grunnlag for å frita forbrukeren fra plikten til å betale ertstatning.
Oppgjøret ved avbestilling
Forbrukerkjøpsloven regulerer ikke nærmere hvordan oppgjøret skal skje ved avbestillingen. Normalt skaper ikke dette problemer, ettersom tingen ikke er levert når den avbestilles. En erklæring om avbestilling må normalt sett oppfattes som et krav om tilbakebetaling av kjøpesummen. Selgeren kan benytte innbetalt kjøpesum til å motregne krav på erstatning som følge av avbestillingen.
Fri rettshjelp via innboforsikringen
Dersom du har innboforsikring vil den dekke advokatutgifter opp til 100 000,-. Den gjelder som hovedregel i alle typer saker, men det er likevel noen viktige unntak. Våre advokater kan reglene og unntakene, og vil bistå deg gjennom hele prosessen.
Denne ordningen kommer i tillegg til de vanlige reglene for fri rettshjelp.
Osloadvokatene ordner alt med ditt forsikringsselskap, og sender deg bare regning på egenandelen. Osloadvokatene vil alltid undersøke om du har rett på fri rettshjelp eller rettshjelp via din forsikring.
Vil du avbestille et kjøp?
Kontakt Osloadvokatene ved advokat Svein Wennevik
wennevik@advokat.no eller telefon +47 924 11 010
Relaterte saker:
Heving av bilkjøpet på grunn av feil og mangler
Oppdaget mangler på bolig etter tre år