Hodeskade på arbeidsreise - fikk yrkesskadeerstatning

Det er et vilkår for å ha rett til yrkesskadeforsikring at skaden har skjedd «i arbeid», jf. yrkesskadeforsikringsloven § 10. I en sak for finansklagenemnda i 2021 var spørsmålet om kvinnen var «i arbeid» da hun reiste med fly for å dra på et jobbmøte.

Kvinnen skulle på arbeidsmøte i en annen by og dro tidlig på om morgenen direkte fra sitt hjem og til flyplassen. Flyet landet 09:30 og mens alle passasjerene tok ut sin håndbagasje fra hattehyllen, fikk kvinnen en koffert i hodet. Kvinnen fikk store smerter og ble hentet med ambulanse. Det ble påvist at kvinnen hadde fått hoderystelse. I ettertid fikk kvinnen jevnlig hodepine, nakkeplager og slet med utmattelse.

NAV godkjente hendelsen som yrkesskade, men selskapet hvor kvinnen hadde yrkesskadeforsikring avslo kravet om yrkesskadeerstatning fordi kvinnen ikke var «i arbeid» på skadetidspunktet, jf. yrkesskadeforsikringsloven § 10.

Osloadvokatene – Korona kan gi yrkesskadeerstatning

Etter en endringen i forskrift om yrkessykdommer gir også smitte av koronaviruset grunnlag for yrkesskadeerstatning. Osloadvokatene hjelper deg!

osloadvokatene.no/erstatning/yrkesskade/korona-yrkesskadeerstatning-advokat/

Arbeidsreise

Vilkåret om at den forsikrede må være «i arbeid» har gjennom rettspraksis blitt tolket videre enn ordlyden tilsier. Høyesterett har blant annet funnet at arbeidstakere som er på hotellseminarer og andre faglige utflukter er forsikret i disse tilfellene.

Forsikringsselskapet i denne saken viste til at reise mellom hjemmet og den faste arbeidsplassen ikke var omfattet av loven. Nemnda var enig i dette, men mente at kvinnens reise ikke kunne likestilles med en vanlig, daglig, arbeidsreise.

Osloadvokatene – Tinnitus kan gi krav på yrkesskadeerstatning

Osloadvokatene – Vi har lang erfaring med yrkesskader, og tinnitus etter hørselskader, og kan gi deg veiledning og bistand i saken.

osloadvokatene.no/erstatning/tinnitus-yrkesskadeerstatning/

Kvinnen var dekket

Nemnda konkluderte med at kvinnen var forsikret under reisen og at hun dermed hadde krav på yrkesskadeforsikring. Nemnda pekte på at det ville være i best samsvar med yrkesskadeforsikringens formål at kvinnens arbeidsreise var omfattet forsikringen.

Nemnda la særlig vekt på at reisen skilte seg fra vanlig pendling og at reisen ikke var en vanlig arbeidsreise, men en tjenestereise i arbeidsgivers interesse. Det var også klart for nemnda at kvinnen uten tvil ville vært omfattet av forsinkingen på flyturen hjemover eller dersom hun hadde dratt innom sin arbeidsplass før hun satte seg på flyet om morgenen.

Er du blitt utsatt for en yrkesskade?

Hos Osloadvaoktene har vi lang erfaring med yrkesskadesaker og har den  ekspertisen som kan være avgjørende for å vinne frem med ditt rettmessige krav.

Hos oss påløper det ingen kostander før vi enige om et oppdrag og vi undersøker alltid om du har krav på advokatkostandene skal dekkes gjennom din eller arbeidsgivers forsinking.

Ta kontakt med Osloadvokatene i dag for en uforpliktende evaluering av din sak.