Arbeidsgiver nektet å betale lønn – arbeidstaker vant i retten og fikk hele lønnen

Osloadvokatene, ved advokat Adam Ahlquist, hjalp nylig et ektepar som hadde arbeidet hos et renholdselskap. Renholdselskapet mente at de ikke pliktet å betale den opptjente lønnen til ekteparet. Saken endte derfor i retten.

Ville ikke betale lønn

Renholdselskapet mente primært at ekteparet ikke hadde utført arbeid i samsvar med de timelistene de hadde levert inn. Hvis timelistene var i samsvar med virkeligheten, mente arbeidsgiver uansett at ekteparet hadde brukt uforholdsmessig lang tid på arbeidet. Arbeidet var derfor ikke nødvendig i deres øyne. På bakgrunn av dette nektet arbeidsgiveren å betale deler av lønnen ekteparet mente de hadde krav på.

Vant i forliksrådet

Ekteparet tok selv saken inn for forliksrådet for behandling der. Ekteparet vant saken i forliksrådet og arbeidsgiveren ble der dømt til å betale utestående lønn på omtrent kr. 80 000.

Kontaktet Osloadvokatene

Arbeidsgiveren hadde imidlertid ikke tenkt å gi seg. De tok ut stevning for tingretten for å få overprøvd forliksrådets beslutning. Ekteparet kontaktet derfor Osloadvokatene ved advokat Adam Ahlquist. Han påtok seg å hjelpe ekteparet i den rettslige prosessen videre.

Mangler du feriepenger eller lønn?

Mangler du feriepenger eller lønn advokat kan lønne seg

Hvis det er manglende betalingsevne hos arbeidsgiver som er årsaken, betyr dette at vilkårene for å åpne konkurs er oppfylt.

osloadvokatene.no/kontrakt/arbeidsrett/lonn-eller-feriepenger-bruk-advokat/

Ble avgjort i tingretten

Arbeidsgiver nektet å gi seg, så saken gikk derfor til tingretten for avgjørelse. I domsslutningen uttalte retten:

Ut fra en samlet vurdering av bevisførselen, konkluderer retten med at det er overveiende sannsynlig at de to ektefellene har utført arbeid de ikke har mottatt vederlag for.

Når det gjaldt arbeidsgiverens påstand om at ekteparet hadde brukt unødvendig lang tid på arbeidet uttalte retten at renholdselskapet ikke hadde sannsynliggjort at det var avtalt eller kommunisert til ekteparet at de kun kunne bruke et gitt antall timer på hvert oppdrag. Om dette uttalte retten.

Etter rettens syn kreves det klarere holdepunkter for at risikoen for nødvendig tidsbruk skal ligge hos arbeidstakerne, enn [arbeidsgiver] har ført bevis for. Retten mener tvert imot som utgangspunkt at det er arbeidsgiver som har risikoen for hvor lang tid en arbeidstaker må stilles til rådighet for å utføre en arbeidsoppgave.

Fikk hele det ubetalte lønnskravet

Retten var derfor enig med ekteparet i deres lønnskrav. Motparten ble derfor dømt til å betale hele lønnskravet på omtrent kr. 80 000 med tillegg av forsinkelsesrenter. I tillegg måtte motparten betale advokatkostnader paret hadde hatt i forbindelse med kravet.

Får du ikke lønnen du har krav på?

Hvis arbeidsgiveren din nekter å betale deg lønnen du mener å ha krav på kan det lønne seg å bruke advokat til å se på saken. Osloadvokatene har mange års erfaring med arbeidskonflikter og kjenner alle reglene. Kontakt oss i dag hvis du trenger hjelp mot din arbeidsgiver.