Lønn eller dagpenger under permittering?

I en sak som ble avgjort av trygderetten fikk ikke en kvinne utbetalt dagpenger de 20 første dagene etter at hun ble permittert. Det ble begrunnet med at arbeidsgiver hadde lønnsplikt for disse dagene.

Arbeidsgiver skadet seg på fritiden

Kvinnen jobbet 50% som tannlegesekretær for en tannlege som drev et enkeltpersonsforetak. Kvinnen var den eneste ansatte. I påsken hadde tannlegen falt på ski og skadet hånden. Dette medførte at tannlegen ble helt arbeidsufør i 2 måneder. Når kvinnen møtte opp på kontoret første dag etter påske, fikk hun muntlig beskjed om at hun ble permittert med virkning fra neste dag. Bakgrunnen var at det ikke lenger var noen arbeidsoppgaver for henne når tannlegen ikke kunne ta imot pasienter.

Fikk dagpenger etter utløpet av arbeidsgiverperiode

Kvinnen fremsatte krav om dagpenger under permittering. NAV innvilget dagpenger fra og med 20 dager etter at hun ble permittert. Tiden før det mente NAV at arbeidsgiveren hadde lønnsplikt for under permitteringen. Derfor hadde ikke kvinnen krav på dagpenger for den perioden. Arbeidsgiverperioden reguleres av permitteringsloven § 3 (1). På tiden permitteringen fant sted var arbeidsgiverperioden 20 dager (den er 10 dager nå).

Hva er permittering og når kan arbeidstager permitteres?

Når en arbeidstager permitteres, er det en form for midlertidig opphør av et arbeidsforhold. Det består fremdeles et arbeidsforhold mellom partene.

osloadvokatene.no/kontrakt/arbeidsrett/arbeidstager-permitteres/

Klagde på vedtaket

Kvinnen klagde på vedtaket. Hun mente at hun hadde rett til dagpenger helt fra den første permitteringsdagen. Dette var begrunnet i at det ikke var noen arbeidsgiverperiode etter unntaksbestemmelsen i permitteringsloven § 3 andre ledd. Der slås det fast at hvis permitteringen skyldes «brann, ulykker eller naturomstendigheter, gjelder ingen arbeidsgiverperiode».

Kvinnen mente at tannlegens skiulykke måtte falle inn under lovens unntaksbestemmelse om ulykke. Derfor hadde ikke arbeidsgiver lønnsplikt i arbeidsgiverperioden i permitteringen. I så fall skulle kvinnen hatt dagpenger fra første permitteringsdag.

Skiulykke fritok ikke arbeidsgiver for lønnsplikt

Trygderetten kom til samme resultat som NAV. Retten uttalte at unntaket i permitteringsloven § 3 (1) er ment å skulle være snevert. Retten mente at «ulykker» var ment som hendelser som rammer selve bedriften eller arbeidsplassen. På grunn av dette mente retten at skiulykken som skjedde på fritiden falt utenfor lovens unntak. Dette kunne imidlertid forholdt seg annerledes hvis tannlegen hadde blitt skadet i en ulykke på arbeidsplassen.

«Ulykker» må tolkes strengt

Denne avgjørelsen legger til grunn en streng forståelse av «ulykker». Det skal derfor en del til for arbeidsgiver å fri seg fra lønnsplikt i arbeidsgiverperioden ved permittering. Dette gjelder selv om permitteringen skyldes hendelser utenfor arbeidsgivers kontroll.