Fikk avslag av forsikringsselskapet ved alvorlig sykdom

Forsikringsselskapet avslo utbetaling av forsikringssummen under henvisning til at det hadde gått mer enn ett år fra diagnosen ble stilt.

Hun hadde tegnet forsikring som skulle komme til utbetaling ved påvist alvorlig sykdom. På grunn av langvarig sykeforløp og komplikasjoner, var hun ikke i stand til å melde inn forsikringstilfellet før det hadde gått relativt lang tid.

Uriktige faktiske opplysninger

Advokat Lene Wallem påklagde avslaget om utbetaling. Påstanden var at selskapet hadde lagt til grunn uriktige faktiske opplysninger. Og at selskapet tolket egne forsikringsvilkår feil. Etter klagen erkjente selskapet dette. De utbetalte forsikringssummen på 500 000,-, og et beløp til dekning av klients advokatutgifter.

Forsikringsselskapenes tolkninger

I flere saker gir forsikringsvilkårene grunnlag for ulike tolkninger, og forsikringsselskapet legger til grunn den tolkningen som gavner selskapet. Som privatperson er lett å tenke at forsikringsselskapet har rett, og derved akseptere avslag eller et tilbud som du egentlig mener er for dårlig.
Det kan i disse sakene lønne seg å engasjere advokat med god kjennskap til forsikringsrett. Forsikringsvilkårene er mange og kompliserte, og er ofte vanskelige å lese/forstå for et utrent øye. Advokat Wallem har erfaring med å bistå privatpersoner i forsikringstvister, og hun ser stadig at forsikringsselskapene avslår utbetaling på feil grunnlag, at selskapets tilbud om utbetaling er for lavt osv.

Til slutt er det viktig å huske at du i disse sakene kan ha krav på dekning av ca 80% av advokatutgiftene under egen innboforsikring. Dekningen er begrenset av tvistesummen i hver enkelt sak og til maks 100 000,-.

Kontakt Osloadvokatene om du har fått avslag på forsikringsutbetaling ved alvorlig sykdom