Rettigheter ved virksomhetsoverdragelse


Når hele eller deler av en virksomhet skal overføres og videreføres hos en annen arbeidsgiver foreligger det en virksomhetsoverdragelse. I en slik situasjon kan arbeidstakere i virksomheten bli påvirket.

Av denne grunn inneholder arbeidsmiljøloven regler som skal verne arbeidstakere ved en virksomhetsoverdragelse. Disse reglene finnes i arbeidsmiljøloven kapittel 16.

Rettigheter og plikter overføres

Hovedregelen ved en virksomhetsoverdragelse er at tidligere arbeidsgivers rettigheter og plikter som følger av arbeidsavtalen eller av arbeidsforholdet, overføres til den nye arbeidsgiveren. Dette innebærer for eksempel at arbeidstaker har rett på å samme lønn etter overdragelsen. Denne hovedregelen gjelder også for rettigheter og plikter som den nye arbeidstakeren ikke var klar over på overdragelsestidspunktet.

Fra hovedregelen om at arbeidsgivers rettigheter og plikter overføres til ny arbeidsgiver må det imidlertid gjøres enkelte unntak. Dette gjelder for det første for rettigheter som er av personlig karakter. Videre gjelder det for rettigheter som ikke er overførbare eller som er svært vanskelig for ny arbeidsgiver å oppfylle.

Vern mot oppsigelse

En oppsigelse som begrunnes i virksomhetsoverdragelsen vil ikke være gyldig. Dersom arbeidsgiver skal å si opp arbeidstaker i forbindelse med virksomhetsoverdragelsen, må dette skje i tråd med de alminnelige regler for oppsigelse. Dette innebærer at det stilles krav til saklig grunn, og at oppsigelsen er begrunnet i arbeidstakers eller virksomhetens forhold.
Det kan imidlertid oppstå vanskelige grensespørsmål om dette. En fusjon kan medføre driftsinnskrenkninger, og en oppsigelse som er begrunnet med driftsinnskrenkningene vil kunne være gyldig. Dette gjelder også selv om driftsinnskrenkningene har sin bakgrunn i virksomhetsoverdragelsen. I en slik situasjon skal de ansatte behandles likt som den nye arbeidsgiverens øvrige ansatte. Det er altså ikke tilstrekkelig at arbeidsgiver kun foretar en vurdering av arbeidstakerne som omfattes av virksomhetsoverdragelsen.

Nye arbeidsavtaler

I etterkant av virksomhetsoverdragelsen skal det utarbeides nye arbeidsavtaler mellom arbeidstaker og den nye arbeidsgiveren. Ved utarbeidelsen av arbeidsavtalen er ikke arbeidstaker tvunget til å akseptere nye eller endrede vilkår.

Dersom den nye arbeidsgiveren endrer arbeidsvilkårene i arbeidsavtalen til skade for arbeidstaker, skal dette anses som en endringsoppsigelse. En endringsoppsigelse innebærer at arbeidstaker i realiteten blir sagt opp fra sin tidligere stilling, og får tilbud om en ny. For at arbeidsgiver skal ha adgang til dette, er det en forutsetning at arbeidstaker samtykker. Dersom arbeidstaker ikke samtykker, må arbeidsgiver gå veien om en formriktig oppsigelse for å ha adgang til dette.

Tariffavtale

Dersom tidligere arbeidsgiver var bundet av tariffavtale, blir den nye arbeidsgiver bundet av den samme tariffavtalen. Den nye arbeidsgiveren har likevel mulighet til å reservere seg mot dette. Dette må skje overfor fagforeningen innen tre uker etter overdragelsestidspunktet. Selv om arbeidsgiver reserverer seg mot å bli bundet av tariffavtalen, kan en slik reservasjon ikke hindre at de individuelle arbeidsvilkårene blir overført. Arbeidstaker kan derfor i alle tilfelle påberope seg slike individuelle arbeidsvilkår som lønn og arbeidstid.

Reservasjonsretten

Arbeidstaker kan motsette seg at arbeidsforholdet overføres til ny arbeidsgiver. Arbeidstaker må skriftlig meddele dette til arbeidsgiver innen en fastsatt frist, som ikke skal være kortere enn 14 dager. Dersom arbeidstaker velger å benytte seg av reservasjonsretten, vil arbeidsforholdet opphøre ved overdragelsen, og arbeidstaker har da ikke en oppsigelsestid.

Tidligere arbeidsgivers ansvar og plikter

Rettigheter og plikter blir etter hovedregelen overført til ny eier. Tidligere arbeidsgiver er likevel ikke helt fri for ansvar. Krav som oppstod mot tidligere arbeidsgiver før overføringstidspunktet kan fremdeles kreves av tidligere arbeidsgiver. Dette gjelder for eksempel utestående lønn, feriepenger og andre godtgjørelser. Slike krav kan også rettes mot den nye arbeidsgiveren.

Har du spørsmål om virksomhetsoverdragelse?

Kontakt Osloadvokatene ved advokat Svein Wennevik
wennevik@advokat.no eller telefon +47 924 11 010

Relaterte saker: 

Les mer om arbeidskontrakter
Lag en rammeavtale med Osloadvokatene