Reklamerte for sent etter lekkasje fra takvinduer


Borgarting lagmannsrett konkluderte med at en kjøper av en leilighet hadde reklamert for sent da han ikke reklamerte med en gang etter at han oppdaget innsig av fukt og vann i leiligheten. Lagmannsretten oppstiller en relativt streng plikt for kjøper til å reagere raskt etter at lekkasjer er oppdaget.

Leiligheten var kjøpt i oktober 2007 for 2 720 000,-. Selgeren hadde eid leiligheten i 17 år. Kjøperen reklamerte i begynnelsen av juni 2009 over lekkasje fra takvinduene og terrassedør. Årsaken til vannlekkasje var mangelfull tetting rundt overlysvinduene.

Plikt til å reklamere innen rimelig tid

Etter avhendingslova § 4-19 vil kjøper miste retten til å gjøre mangelen gjeldende dersom han ikke innen rimelig tid etter at han oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen, gjør denne gjeldende ved melding til selger. Hva som skal anses som rimelig tid må vurderes konkret i den enkelte sak. Dette innebærer at reklamasjonsfristen kan variere med forholdene i ulike saker.

Høyesterett har imidlertid uttalt at en reklamasjonstid på tre måneder er angitt å være i ytterkant av hvor lenge en kjøper normalt kan vente med å reklamere over feil som er blitt oppdaget.

Burde ha reklamert lenge før

I kjøperens reklamasjon fra begynnelsen av juni 2009 fremgikk det at han oppdaget lekkasjer både vinteren 2007/2008 og vinteren 2008/2009. Lagmannsretten la til grunn at kjøperen burde ha reklamert med en gang han oppdaget at det dryppet fra vinduene den første vinteren, og i alle fall burde han ha reklamert i februar 2009. Når reklamasjonen først ble mottatt av selgeren  i begynnelsen av juni 2009, kunne ikke dette være i «rimelig tid».

Ikke nødvendig å avvente takstmann

Lagmannsretten kommer med en uttalelse av generell interesse:
«Lagmannsretten bemerker at innsig av fukt og vann i en leilighet er et problem som krever reaksjon og oppfølging fra en boligeier, og dette forholdet utgjorde tilstrekkelig grunnlag for kjøperen til å forklare symptomene i en reklamasjon. Lagmannsretten bemerker at det ikke kreves mer enn en nøytral reklamasjon. Det var ikke tale om forhold som lå utenfor kjøperens kontroll, og han trengte ikke noen takstmann til å foreta nærmere vurderinger. Det var dermed ikke nødvendig å avvente takstmannens rapport før han reklamerte.»

Oppdager du vannlekkasje- reklamer raskt

Lagmannsretten konkluderte etter dette med at kjøperen klart hadde reklamert for sent, enten man regnet fristen fra vinteren 2008 eller fra februar 2009. Dette innebærer at boligeiere som oppdager innsig av vann og fukt, bør reagere raskt for å kunne gjøre mangelen gjeldende. I slike tilfeller kan en advokat bistå deg, slik at du kan være sikker på at du har dine rettigheter i behold.

Ta kontakt med Osloadvokatene

Vår erfaring er at det ofte er nødvendig med bistand fra advokat i en boligtvist. Opplever du problemer med boligen du har kjøpt kan Osloadvokatene rådgi deg som hvordan du bør gå frem. Vi kan også bistå ved utenrettslige tvisteløsningsorganer, forhandlinger og ved en eventuell rettslig behandling av saken.
Ta kontakt med Osloadvokatene med én gang du oppdager en mangel ved boligen. Da kan vi hjelpe deg med å avbryte reklamasjons- og foreldelsesfrister, og å innhente den dokumentasjonen som vil være nødvendig i saken.

Dersom du har innboforsikring vil den dekke advokatutgifter opp til 100 000,-. Den gjelder som hovedregel i alle typer saker, men det er likevel noen viktige unntak. Osloadvokatene kan reglene og unntakene, og vil bistå deg gjennom hele prosessen.

Denne ordningen kommer i tillegg til de vanlige reglene for fri rettshjelp.
Osloadvokatene ordner alt med ditt forsikringsselskap, og sender deg bare regning på egenandelen. Vi vil alltid undersøke om du har rett på fri rettshjelp eller rettshjelp via din forsikring.

Har du oppdaget vannlekkasje i nyinnkjøpt bolig?

Relaterte saker:

Fikk 90 000,- i erstatning for dårlig malerarbeid
Mangelfull parkettlegging
Erstatning for mangelfull steinlegging