Disse skattereglene gjelder for utleie

Den er svært vanlig å leie ut private rom, hybler, leilighet og hele eller deler av hus.

For å unngå skattesmell er det viktig å kjenne til hvilke skatteregler som gjelder ved utleieinntekt.

Utleieinntekt kan være skattepliktig

Det klare utgangspunktet i norsk rett er at alle inntekter er skattepliktige. Når det gjelder utleie av egen bolig er det imidlertid to unntak fra dette utgangspunktet.

Leieinntektene er for det første skattefrie dersom du selv bor i den mest verdifulle delen av leiligheten mens du leier ut. Dette kan for eksempel være tilfellet dersom du selv benytter det største soverommet. Det er imidlertid viktig å være klar over at utleieverdien ikke alltid samsvarer med arealforholdet. Om soverommet du leier ut er mindre i areal, men av høyere standard, kan det være at denne delen av leiligheten anses for å ha en høyere utleieverdi.

Videre er leieinntektene skattefrie hvis man ikke bruker den mest verdifulle delen selv, eller ikke benytter boligen overhodet i den perioden man leier ut, så lenge leieinntektene ikke overstiger 20 000 kroner.

Skattereglene kan kombineres

Dersom du i løpet av året leier ut boligen i en periode hvor du selv benytter den mest verdifulle delen, og i annen periode hvor leietakeren leier hele boligen kan skattereglene kombineres. Dette betyr at leieinntektene i den perioden hvor du selv benytter den mest verdifulle delen er skattefrie. I den perioden hvor hele, eller den mest verdifulle delen av boligen leies ut, er leieinntektene skattefrie så lenge de ikke overstiger 20 000 kroner.

Når utleieinntekt overstiger 20 000,-

Dersom du leier ut hele eller den mest verdifulle delen av boligen, og leieinntektene overstiger 20 000,-, må du betale skatt av det overstigende. Inntektene over 20 000,- regnes som kapitalinntekt, og skattlegges med 28 prosent.

Fri rettshjelp via innboforsikringen

Dersom du har innboforsikring vil den dekke advokatutgifter opp til 100 000,-. Den gjelder som hovedregel i alle typer saker, men det er likevel noen viktige unntak. Våre advokater kan reglene og unntakene, og vil bistå deg gjennom hele prosessen.

Denne ordningen kommer i tillegg til de vanlige reglene for fri rettshjelp.

Osloadvokatene ordner alt med ditt forsikringsselskap, og sender deg bare regning på egenandelen. Våre advokater vil alltid undersøke om du har rett på fri rettshjelp eller rettshjelp via din forsikring.