Har du fått en usaklig oppsigelse på jobben?

Har du vært utsatt for en usaklig oppsigelse? Da har du rettigheter.

En god del arbeidstakere opplever å bli sagt opp av sin arbeidsgiver, av og til uten at arbeidstakeren har gjort noe galt. Dette stiller krav til arbeidsgivers begrunnelse for oppsigelsen. Flere opplever usaklig oppsigelse.

Usaklig oppsigelse skal kjennes ugyldig

Dersom oppsigelsen fra arbeidsgiver er usaklig begrunnet skal den kjennes ugyldig slik at arbeidstakeren kan fortsette i jobben. Det er tre begrunnelser som er anerkjent som gyldige oppsigelsesgrunner i arbeidsmiljøloven, det er virksomhetens forhold, arbeidsgivers forhold og arbeidstakers forhold.

Virksomhetens forhold

At oppsigelsen er begrunnet i virksomhetens forhold betyr normalt sett at oppsigelsen er et ledd i en større nedbemanning, omstilling, restrukturering eller liknende. Disse tiltakene må igjen være begrunnet i bedriftens økonomiske situasjon, og det er arbeidsgiver som har bevisbyrden for at den økonomiske situasjonen er så graverende at slike drastiske tiltak er nødvendige.

Videre må arbeidsgiver begrunne utvelgelsen av den eller de arbeidstakerne som anses overflødige i en nedbemannings- eller omstillingsprosess etc. I dette ligger det at arbeidsgiver må vurdere den enkelte ansatte opp mot andre ansatte i samme bedrift for å vurdere hvem som må bli sagt opp. Her vil både ansiennitet, kvalifikasjoner og øvrige sosiale hensyn spille inn samt hvilke konsekvenser en oppsigelse vil få for den enkelte arbeidstaker.

Oppsagt i prøvetiden – 200.000 i erstatning etter hjelp fra Osloadvokatene

Oppsagt i prøvetiden? Under prøvetiden er det en utvidet oppsigelsesadgang. Men dette betyr ikke at du er uten rettigheter. Kontakt Osloadvokatene!

osloadvokatene.no/kontrakt/arbeidsrett/oppsagt-i-provetiden/

Arbeidsgivers forhold

Denne begrunnelsen er svært sjeldent benyttet, og det er kun unntaksvis at en slik begrunnelse vil være tilstrekkelig til å fylle kravet til saklig begrunnelse. Et eksempel kan være at arbeidsgiver i en liten bedrift blir langtidssykemeldt uten mulighet til å styre bedriften, og da slik at ingen andre i bedriften kan tre inn og håndtere arbeidsgiverens oppgaver.

Arbeidstakers forhold

At oppsigelsen er begrunnet i arbeidstakers forhold vil normalt bety at arbeidsgiver mener at arbeidstakeren har begått et eller flere pliktbrudd eller at arbeidstakeren har misligholdt de forpliktelser som fremgår av arbeidsavtalen. For øvrig plikter arbeidstakeren generelt å forholde seg lojalt til arbeidsgiver i alle ansettelsesforhold.

Ikke ethvert pliktbrudd eller mislighold av forpliktelser gir arbeidsgiver et tilstrekkelig grunnlag for oppsigelse. Det er en høy terskel for å si opp arbeidstakere. Det er også arbeidsgiver som har bevisbyrden. Arbeidsgiver må påvise at det foreligger gode grunner for oppsigelsen.

Generelle bemerkninger

Felles for alle disse begrunnelsene er at det må foretas en konkret vurdering av virksomhetens behov opp mot arbeidstakerens behov. Vurderingen må være av individuell karakter, slik at vurderingen av behovet for oppsigelse vurderes ut fra den enkelte arbeidstakers situasjon.

Terskelen for å si opp arbeidstakere er høy, og arbeidsgiver må påvise gode grunner for oppsigelse. Det er også arbeidsgiver som har bevisbyrden for at oppsigelsen er saklig begrunnet.

Har du spørsmål om usaklig oppsigelse?