Advokatens råd ved trafikkulykke

I det du utsettes for en ulykke er kanskje ikke papirarbeidet rundt saken det første du tenker på, noe som er helt forståelig.

Det anbefales allikevel at du setter seg inn i det aller mest nødvendige, slik at du ikke mister rettigheter du ellers ville hatt krav på.
Hva du må og bør foreta seg, og innen hvilke frister dette må gjøres, avhenger av hvilke området innen personskaderetten du er på. Erfaringsvis er det mange som synes det er vanskelig å vite hvordan de skal gå frem. Her finner du noen sentrale punkter du må tenke på ved trafikkulykke.

Forsikringsselskap dekker juridisk bistand

Det ansvarlige forsikringsselskap dekker som hovedregel nødvendige og rimelige utgifter til juridisk bistand. Du vil derfor ha mulighet til å la deg bistå av en advokat fra begynnelse til slutt i disse sakene, uten at dette i prinsippet skal koste deg noe. Forbeholdet ligger i regelen om nødvendige og rimelige utgifter.

Skademelding ved trafikkulykke

Dersom du blir utsatt for en trafikkulykke, er det viktig at det skrives skademelding. Skyldes ulykken at noen andre har kjørt på din bil, er det viktig at denne bilføreren skriver ned forsikringsselskapet som dennes bil er forsikret i. Dette fordi det er dennes forsikringsselskap som vil være det ansvarlige forsikringsselskap, og forsikringsselskapet du skal forholde deg mest til. I mange tilfeller bør også politiet tilkalles. Politidokumentene vil kunne være til god veiledning ved et eventuelt oppreisningskrav.
Meld derfor ifra om ulykken til ansvarlig forsikringsselskap så snart som mulig etter ulykken har skjedd. Dersom du har fått skader/plager som følge av ulykken, opplyser du også om det, og det vil da bli opprettet en personskadesak.

Meld fra til forsikringsselskapet

Meld også ifra til forsikringsselskapet hvor din bil er forsikret. Videre bør du sjekke opp om du kan være dekket av andre private forsikringer, eksempelvis ulykkesforsikring og reiseforsikring. Det anbefales også her at det meldes ifra så raskt som mulig. Disse forsikringene vil blant annet kunne gi utbetaling ved varig invaliditet, og kommer i tillegg til det som utbetales fra ansvarlig forsikringsselskap.

Trafikkulykke på arbeidsplassen

Dersom du blir utsatt for en ulykke på arbeidsplassen, er det også her viktig at det skrives skademelding. Skademeldingen skal leveres til arbeidsgiver. Pass på at ulykken også meldes inn til både NAV og arbeidsgivers forsikringsselskap. Dersom ikke arbeidsgiveren din har gjort det, anbefales det at du selv gjør det. Dette bør også gjøres så snart som mulig etter ulykken har skjedd.
Du bør også her sjekke om du kan være dekket av private ulykkesforsikringer. I tillegg til å sjekke egne forsikringer er det et tips å sjekke om du kan være omfattet av noen andres forsikringer (eks samboer/ektefelle, foreldre, arbeidsgiver) Enkelte ulykkesforsikringer gjelder ikke når ulykken skjer i arbeid, men dette vil i tilfelle fremgå av forsikringsvilkårene. Det anbefales derfor at du melder ifra til forsikringsselskapet, så vil det bli klarlagt om du er dekket av forsikringen.

Osloadvokatene hjelper deg med erstatning etter trafikkulykke

Relevante saker:

Har du fått en trafikkskade eller vært i ulykke i trafikken?
Erstatning for nakkeskade ved trafikkulykker eller arbeidsulykke