Tømreren reduserte bygningens antikvariske verdier ved restaurering


Tømreren ble i Eidsivating Lagmannsrett dømt til å betale huseieren 350 000,- i erstatning for ikke å ha oppfylt sin plikt til å orientere om konsekvensene og samrå seg med huseieren om den valgte løsning.

En huseier inngikk avtale med en tømrer om å utføre restaureringsarbeider på verneverdig bygning. Huseieren oppdaget etter en stund at det forelå håndverksmessige mangler, og reiste derfor innvendinger mot den metode tømreren hadde benyttet med hensyn til restaureringen av bygningen. Huseieren mente at bygningens antikvariske og utseendemessige verdier var redusert i betydelig grad som følge av tømrerens arbeider.

Lovens krav til håndverkerens orientering

Det følger av håndverkertjenesteloven § 5 første ledd at tjenesteyteren skal «utføre tjenesten fagmessig og ellers vareta forbrukerens interesser med tilbørlig omsorg. I den utstrekning forholdene tilsier det skal tjenesteyteren veglede eller samrå seg med forbrukeren». Det oppstilles altså en generell plikt for håndverkeren til å opptre lojalt overfor forbrukeren. Dette innebærer blant annet at håndverkeren alltid skal anvende sine fagkunnskaper og erfaringer til det beste for forbrukeren. Håndverkeren må holde forbrukeren gjennomgående orientert. Han må også samrå seg med forbrukeren i forbindelse med alle avgjørelser.

Rettens vurderinger om orienteringen fra tømreren

1. Et stort inngrep tilsier en streng informasjonsplikt

Tømreren hadde blant annet foretatt en isolering av ytterveggene. Det var i realiteten var nødvendig for å heve bostandarden med hensyn til varmeeffekten. Retten mente at den valgte løsningen innebar et så stort inngrep i bygningens antikvariske verdi at det stilte store krav til håndverkerens informasjonsplikt og veiledning overfor huseieren med hensyn til konsekvensene av arbeidet. Det ble også lagt til grunn at tømrerens planlagte og utførte arbeid vanskelig kunne forsvares innenfor de økonomiske rammer huseieren hadde gitt uttrykk for.

2. Håndverkeren bør oppstille alternative forslag

Tømreren mente at arbeidene skjedde etter avtale eller i forståelse med huseieren. Han viste til at det var stadig kontakt mellom partene mens arbeidet foregikk. Lagmannsretten fant imidlertid at tømreren ikke i tilstrekkelig grad orienterte og samrådde seg med huseieren. Tømreren burde ha opplyst om de nærmere byggmessige og antikvariske konsekvensene av den løsning han gikk inn for, og eventuelt kommet med alternative forslag. Huseieren ble ikke stillet overfor reelle valg, og hun fikk forståelsen av at det var tømrerens løsninger som var de eneste aktuelle. Tømreren fremsto som spesialist på området, mens huseieren ikke var fagkyndig. Det kunne derfor ikke være avgjørende at huseieren passivt aksepterte tømrerens fremgangsmåte.

3. Ville resultatet blitt det samme med tilstrekkelig veiledning?

Lagmannsretten la avgjørende vekt at huseieren ikke ville ha inngått avtale om isolering og nykledning av ytterveggene dersom tømreren hadde oppfylt sine plikter med hensyn til veiledning og samråing. Tømreren hadde derfor opptrådt uaktsomt, noe som han måtte bære det økonomiske ansvar for. Han måtte derfor erstatte huseierens utgifter med å få bygningen bragt tilbake i tidligere tilstand. I tillegg være ansvarlig for de utgifter huseieren allerede hadde hatt. Tømreren måtte derfor betale 350 000,- i erstatning til huseieren.

Osloadvokatene hjelper deg

Det er ofte involvert store penger når man oppfører bolig eller garasje, renoverer, oppgraderer bad og kjøkken mv. Man ønsker da også at resultatet skal bli som forutsatt. Opplever du problemer før, underveis eller etter at du har vært i kontakt med en håndverker, kan våre advokater rådgi deg om hvordan du bør gå frem. Vi kan også bistå ved utenrettslige tvisteløsningsorganer, forhandlinger og ved en eventuell rettslig behandling av saken.

Ta kontakt med en av våre advokater med én gang du oppdager en mangel ved den varen eller tjenesten som håndverkeren skal levere eller har levert. Da kan vi hjelpe deg med å avbryte reklamasjons- og foreldelsesfrister, og å innhente den dokumentasjonen som vil være nødvendig i saken.

Vi hjelper deg også med å søke om rettshjelpdekning hos forsikringsselskapet ditt dersom du har innboforsikring eller annen forsikring som dekker kostnadene med din sak.

Har du spørsmål om håndverkers orienteringsplikt?

Kontakt Osloadvokatene 

Relaterte saker:

Uenighet om oppussing av bad var fagmessig
Nesten tredoblet regning fra elektriker