Kjøpte snøscooter som var i en helt annen stand enn forventet


Ønsker du å heve kjøpet av snøscooteren? Har du kjøpt en snøscooter som viser seg å være i dårligere forfatning enn forventet? Har selgeren tilbakeholdt opplysninger om snøscooteren, eller foreligger det en «vesentlig mangel», har du rett til å heve kjøpet.

Mannen kjøpte snøscooter «som den er». Snøscooteren var en 2010-modell av  typen Ski-doo xrs 800, og kjøpesummen var 55 000,-. Det fremgikk videre at det ikke tidligere hadde vært noen skade på kjøretøyet, og at enkelte deler hadde blitt skiftet ut.

Krevde heving av kjøpet

Litt under en måned etter kjøpet, oppdaget kjøperen at primærvariatoren var ødelagt og at det var kast i veivene. Han reklamerte umiddelbart, og krevde heving av kjøpet med tilbakebetaling av 55 000,-.

Ved kjøp av brukt snøscooter mellom to private parter, gjelder kjøpsloven

Motsetningsvis gjelder forbrukerkjøpsloven der kjøper er forbruker og selger er en næringsdrivende, typisk ved kjøp av en ny snøscooter.

Snøscooteren solgt som den er

Et sentralt spørsmål er hvilke rettigheter kjøperen har der tingen er solgt med et «som den er»-forbehold. Mange tror at slike forbehold gjør at kjøperen står tilnærmet uten noen rettigheter. Slik er det imidlertid ikke. Selv om en ting er solgt med et slikt alminnelig forbehold, kan selgeren likevel ha et mangelansvar etter kjl. § 19 første ledd. Etter denne bestemmelsen vil det foreligge en mangel dersom selgeren har gitt uriktige eller mangelfulle opplysninger om salgsgjenstanden, eller dersom tingen er i vesentlig dårligere stand enn kjøperen hadde grunn til å regne med etter kjøpesummen og forholdene ellers.

Selger hadde ikke gitt uriktige opplysninger

I denne saken fant ikke Forbrukertvistutvalget det sannsynliggjort at selgeren hadde gitt uriktige eller mangelfulle opplysninger om snøscooteren. Det sentrale var således hvorvidt snøscooteren ved kjøpet var i vesentlig dårligere stand enn kjøperen hadde grunn til å regne med etter kjøpesummen og forholdene ellers, jf. kjl. § 19 bokstav c.

Ved kjøp av en fem år gammel snøscooter til 55 000,- måtte kjøperen påregne utgifter til vedlikehold og reparasjoner. Som følge av opplysningene i kjøpekontrakten om at det var gjort påkostninger på variator, kunne kjøperen likevel forvente at det ikke skulle oppstå reparasjoner knyttet til denne komponenten i den første tiden etter kjøpet.

Kjøper kunne ikke forvente slike feil

Det ble også lagt vekt på sakkyndig uttalelser som la til grunn at primærvariator var defekt og at det var kast i motorveivene. Kjøperen kunne ikke forvente slike feil så kort tid etter kjøpet. Feilene ville være relativt dyre å utbedre, sett i lys av kjøpesummen (ca. 15 000,-). Snøscooteren var således i vesentlig dårligere stand enn kjøperen hadde grunn til å regne med.

Vesentlig mangel

Heving av kjøpet krever at mangelen er vesentlig, jf. kjl. § 39. For denne vurderingen er det vanlig at det legges stor vekt på hva det vil koste å reparere tingen. I denne saken la utvalget avgjørende vekt på at en reparasjon av snøscooteren ville medføre relativt høye kostnader. Hevingsvilkåret var følgelig oppfylt. Kjøperen fikk dermed kjøpesummen – 55 000,- tilbake.

Fri rettshjelp via innboforsikringen

Dersom du har innboforsikring vil den dekke advokatutgifter opp til 100 000,-. Den gjelder som hovedregel i alle typer saker, men det er likevel noen viktige unntak. Osloadvokatene kan reglene og unntakene, og vil bistå deg gjennom hele prosessen. Denne ordningen kommer i tillegg til de vanlige reglene for fri rettshjelp.

Osloadvokatene ordner alt med ditt forsikringsselskap, og sender deg bare regning på egenandelen. Vi vil alltid undersøke om du har rett på fri rettshjelp eller rettshjelp via din forsikring.

Har du kjøpt bil med feil og mangler og ønsker heving av bilkjøpet?

Relaterte saker: 

Elbilens begrensede kjørelengde førte til heving av kjøpet
Bobilkjøp hevet på grunn av fuktskader