Hva er mine rettigheter uten skriftlig arbeidsavtale?

Etter arbeidsmiljøloven har du som arbeidstaker krav på skriftlig arbeidsavtale i alle arbeidsforhold.

Dette gjelder uavhengig av om du er fast ansatt eller i midlertidig stilling og er uavhengig av arbeidsforholdets art. Det er arbeidsgivers ansvar å utarbeide skriftlig arbeidsavtale. Du som arbeidstaker har rett til å la deg bistå av en tillitsvalgt eller annen representant både ved utarbeidelsen og ved endringer i avtalen. Varer arbeidsforholdet ditt samlet mer enn en måned skal skriftlig arbeidsavtale foreligge snarest mulig og senest en måned etter at arbeidsforholdet begynte. I arbeidsforhold med kortere varighet enn en måned eller ved utleie av arbeidskraft skal det umiddelbart inngås skriftlig arbeidsavtale.

Rettigheter uten skriftlig arbeidsavtale

Selv om loven stiller krav til en skriftlig arbeidsavtale i alle arbeidsforhold, er det likevel en del arbeidstakere som står uten arbeidsavtale. Om du kun har inngått en muntlig arbeidsavtale, er denne like gyldig som en skriftlig. Men ved en muntlig arbeidsavtale kan det lett bli uklart hva som er avtalt eller om det overhodet er inngått noen avtale. Det kan fort bli påstand mot påstand. Det er derfor en klar fordel og et krav etter loven med en skriftlig arbeidsavtale.

Alle arbeidstakere har rett til vern etter loven selv uten arbeidsavtale. Du har rettigheter etter loven selv om du kun har en muntlig avtale med din arbeidsgiver. Din arbeidsgiver må da følge arbeidsmiljølovens regler hvilket innebærer at du ikke kan bli sagt opp på dagen. Oppsigelsesfrister skal fastsettes i arbeidsavtalen, men om slik avtale ikke er inngått gjelder fristene etter  arbeidsmiljøloven. Hovedregelen er her en oppsigelsestid på en måned.

Fikk urettmessig avskjed

I en nylig sak hos Osloadvokatene hadde en arbeidstaker etter utløpet av en midlertidig ansettelse fortsatt i sin stilling uten at ny avtale ble inngått. Arbeidsforholdet fortsatte etter den tidligere arbeidskontraktens innhold uten at denne ble fornyet. Etter kort tid fikk den ansatte muntlig avskjed. I et slikt tilfelle må du som arbeidstaker fortsatt anses som ansatt og du har vern for din stilling fram til arbeidsforholdet lovlig avsluttes. Før arbeidsgiver kan fatte beslutning om oppsigelse eller avskjed skal spørsmålet så langt det er praktisk mulig drøftes med deg som arbeidstaker og med din tillitsvalgte. Du har krav på skriftlig begrunnelse samt attest fra din arbeidsgiver. I saken kom partene til enighet om at arbeidsforholdet skulle avsluttes og at arbeidstaker skulle ha betalt frem til dette tidspunkt.

Har du spørsmål om arbeidsavtale?

Kontakt Osloadvokatene ved advokat Kjersti Bolstad
Telefon 905 93 204, epost kjersti.bolstad@advokat.no