Dette er kravene du kan stille til selgerens garanti
Mange selgere opererer i dag med ulike garantier som virker forlokkende på forbrukerne. For at disse garantiene skal være reelle, og utgjøre en faktisk trygghet for forbrukerne, oppstiller loven visse krav til innholdet i garantiene.
En garanti er et frivillig ansvar den næringsdrivende (selger) påtar seg ved salg av varer eller tjenester, hvor kjøperen gis tilleggsrettigheter i forhold til det han/hun ellers har. Dette innebærer at kjøperen får sterkere rettigheter enn det vedkommende har etter loven som regulerer det aktuelle salget, for eksempel forbrukerkjøpsloven.
En garanti kan aldri begrense rettigheter kjøperen ellers har etter loven.
Hvilke krav stilles til en garanti?
Markedsføringsloven § 23 oppstiller ulike krav til selgerens opplysningsplikt ved garantier. Bestemmelsen skal motvirke at forbrukeren blir forespeilet en garanti som i virkeligheten ikke er reell, ved bruk av vanskelige formuleringer eller skjulte vilkår
Selger skal opplyse om garantiens innhold
For det første følger det av bestemmelsens bokstav a at det klart skal opplyses om garantiens innhold. Dette innebærer primært at selgeren skal opplyse om hva garantien gir av rettigheter ut over det forbrukeren har uten garantien. Garantien kan for eksempel gi en utvidelse av reklamasjonsfristene som følger av loven, eller at feil og mangler blir behandlet som reklamasjonssak, selv om forbrukeren i det aktuelle tilfellet ikke kan kreve det etter lovgivningen.
Dersom garantien bare gjelder for enkelte deler av ytelsen, skal dette opplyses om. Det samme gjelder dersom bare deler av utbedringskostnadene dekkes av garantien.
For de tilfeller der garantien kun gjelder på visse betingelser, skal dette være gjort klart for forbrukeren. Dette er for eksempel aktuelt hvor garantien kun gjelder dersom forseglingen er ubrutt, eller hvor forbrukeren må betale egenandel ved bruk av garantien.
Selger skal opplyse om relevant lovgivning
Dersom det foreligger aktuell lovgivning som kommer i tillegg til garantien, skal dette være opplyst om i garantien. Det skal videre være opplyst om at de lovbestemte rettighetene ikke berøres av garantien. Du som forbruker skal altså få opplyst hvilken lov som er relevant for den aktuelle avtalen.
Selger skal gi nødvendig praktisk informasjon om garantien
Det følger av bestemmelsens bokstav c, at selger skal gi opplysninger som er nødvendige for å gjøre bruk av garantien. Slike nødvendige opplysninger vil blant annet være opplysninger om garantiens varighet, geografisk virkeområde og garantigiverens navn og adresse.
Det skal gis informasjon om reklamasjonsreglene etter loven
En garanti vil som nevnt aldri påvirke de lovbestemte rettighetene til forbrukeren. Dette innebærer at forbrukeren i alle tilfeller kan benytte seg av reklamasjonsreglene som følger av lovgivningen på det aktuelle området. Det er derfor oppstilt et krav om at selgeren alltid skal opplyse om lengstefristen for reklamasjon etter den aktuelle lovgivningen dersom denne er lenger enn garantitiden. På denne måten vil forbrukeren ha to ulike «reklamasjonsfrister» å forholde seg til; den ene følger av garantien, mens den andre følger av loven.
Kontakt Osloadvokatene om du har spørsmål vedrørende garanti