Slik reklamerer du ved mangelfulle ytelser 


Som kjøper har du krav på at ytelsen skal være kontraktsmessig.

Dersom du er misfornøyd med kjøpet og mener at ytelsen har en mangel må du fremme en reklamasjon. Når du reklamerer, er det viktig å kjenne reklamasjonsreglene. Da unngår du å miste kravet du har mot selger i en slik situasjon.

Hvordan reklamerer jeg og hva er en reklamasjon?

En reklamasjon innebærer at du sender en melding til selger om at du er misfornøyd med ytelsen og at du på bakgrunn av dette vil gjøre krav gjeldende.

Hvorfor reklamerer jeg?

Dersom du ønsker å fremme krav om prisavslag, retting, omlevering eller heving er det avgjørende at du fremmer en slik reklamasjon. Bakgrunnen er at disse misligholdsbeføyelsene ikke inntrer av seg selv. Uten å sende en melding til selger om at den nyinnkjøpte sykkelen din mangler styret vil du altså ikke få pengene dine tilbake.

Reklamasjonsfristene

For at en reklamasjon skal få virkning må den være fremsatt innenfor reklamasjonsfristen. Bakgrunnen for at det gjelder slike tidsfrister er at kjøper ikke kan gjøre gjeldende mangelskrav mot selger i all evighet. Selger har behov for forutberegnelighet, samtidig som kjøper må få en viss tid til å områ seg. De ulike lovene angir noe forskjellige reklamasjonsfrister. Hvilken lov som regulerer det aktuelle forholdet kan altså være avgjørende for hvor lang tid du har på å reklamere.

Kjøpsloven oppstiller for eksempel en relativ- og en absolutt reklamasjonsfrist. Begge fristene må være overholdt for at reklamasjonen skal være rettidig fremsatt. Den relative reklamasjonsfristen innnebærer at kjøper må reklamere «innen rimelig tid etter at han oppdaget eller burde ha oppdaget» mangelen, mens den absolutte reklamasjonsfristen er «to år» etter at kjøper overtok tingen.

Dette må reklamasjonen inneholde

Først og fremst må du i reklamasjonen påberope deg den aktuelle mangelen ved ytelsen. Dersom bilen du har kjøpt har rustskader og du ønsker å reklamere på dette, angir du således i reklamasjonen at bilen har rustskader. I forbrukerforhold er stort sett dette tilstrekkelig.

I visse tilfeller stiller loven krav til en såkalt spesiell reklamasjon. Dette betyr at du i tillegg må angi hvilke misligholdsbeføyelser du vil iverksette. For eksempel stiller kjøpsloven § 39 krav om dette dersom du vil heve kjøpet.

Har du reklamert på en ytelse og ikke fått medhold?

Kontakt Osloadvokatene ved advokat Svein Wennevik
wennevik@advokat.no eller telefon +47 924 11 010

Relaterte saker:
Kjenner du til reklamasjonsreglene?
Heving av bilkjøpet på grunn av feil og mangler