Jobbet i over to år uten å få overtidsgodtgjørelse - var det lov?

Arbeidsgiver kan ikke avtale seg bort fra å betale overtidsgodtgjørelse når du ikke er ansatt i en ledende eller særlig uavhengig stilling.

En arbeidstaker hadde arbeidet hos en bedrift i 2 og et halvt år uten å motta overtidsgodtgjørelse. I løpet av perioden arbeidet han mer enn 1000 timer overtid, til tross for at arbeidstakere ikke har lov til å jobbe mer enn 200 timer overtid per år. På vegne av klient krevde Osloadvokatene etterbetaling av overtidstillegg for hele perioden. Partene ble ikke enig utenrettslig eller i forliksrådet. Saken havnet derfor i retten.

Avtalt bortfall av overtidsgodtgjørelse

Motparten anførte at arbeidstakeren var ansatt i en ledende stilling, og at det forelå en avtale mellom partene om at han ikke skulle motta overtidsbetaling.

Osloadvokatene anførte at arbeidsgiver ikke kan avtale seg bort fra betaling av overtidsgodtgjørelse fordi arbeidsmiljøloven setter en grense her. Det ble videre anført at det ikke forelå noen avtale og at arbeidstakeren ikke var ansatt i en ledende stilling. Endelig anførte Osloadvokatene at selv om antall overtidstimer var overskredet og at arbeidsgiver kan holdes straffeansvarlig for dette, så fritar ikke det arbeidsgiver fra å betale overtidstillegg for overtidsarbeidet.

Var ikke ansatt i ledende eller uavhengig stilling

Retten gav arbeidstakeren medhold i at han ikke var ansatt i en ledende eller særlig uavhengig stilling. Retten tok utgangspunkt i at det var det reelle innholdet i stillingen som var avgjørende. Hvorvidt stillingen var ledende måtte bero på en konkret helhetsvurdering. Begrunnelsen for at stillingen ikke var ledende var at han var underlagt samme regler vedrørende arbeidstid som de andre ansatte. Han ble avlønnet på samme måte som de ansatte og han hovedsakelig utførte de samme arbeidsoppgavene som de andre ansatte. Som følge av dette var han ikke ansatt i en ledende stilling. Da kunne ikke arbeidsgiver avtale seg bort fra arbeidsmiljølovens bestemmelser.

Den ansatte hadde rett til å stå i stillingen mens tvisten pågikk

Utgangspunktet er at en ansatt har rett til å stå i stillingen under tvist om oppsigelse. Du kan få fri rettshjelp i oppsigelsesaker – spør Osloadvokatene!

osloadvokatene.no/kontrakt/arbeidsrett/rett-til-a-sta-i-stillingen/

Kan ikke avtale seg bort fra overtidsgodtgjørelse

Videre la retten til grunn at arbeidstakere ikke kan fraskrive seg retten til overtidsgodtgjørelse ved avtale med arbeidsgiver da arbeidsmiljøloven ikke kan fravikes til ugunst for arbeidstakeren. Uansett mente retten at det ikke var sannsynliggjort at det forelå noen avtale i denne konkrete saken.
Endelig var retten enig i at mannen hadde jobbet et svært høyt antall timer overtid, og at arbeidsgiver var forpliktet til å utbetale overtidstillegg for alle timene uavhengig av om arbeidsgiver i tillegg kunne holdes straffeansvarlig for arbeidet.

Ble tilkjent overtidsgodtgjørelse og saksomkostninger

Etter en konkret vurdering kom retten følgelig til at mannen hadde krav på overtidstillegg og tilhørende feriepenger for alle overtidstimene han hadde jobbet i løpet av 2 og et halvt år hos arbeidsgiver. Han vant dermed saken og fikk tilkjent overtidsgodtgjørelse for hele perioden, og renter fra han sendte kravet til arbeidsgiver.
Som en følge av at han vant saken ble også arbeidsgiver dømt til å dekke mannens saksomkostninger fullt ut.