Ved avskjed opphører arbeidsforholdet med øyeblikkelig virkning, altså uten oppsigelsestid. Ved oppsigelse bortfaller arbeidsforholdet etter utløpet av en oppsigelsesfrist. Denne løper fra den første i måneden etter at oppsigelsen fant sted. Vanlig oppsigelsesfrist er 1 måned dersom ikke annet er avtalt i den enkelte arbeidsavtale eller ved tariffavtale.

Drøftelsesmøte

Før det kan fattes beslutning om oppsigelse eller avskjed skal arbeidsgiver så langt det er praktisk mulig drøfte spørsmålet med arbeidstakeren og dennes tillitsvalgte, med mindre arbeidstakeren selv ikke ønsker det. Arbeidstakeren får gjennom møtet anledning til å fremme sitt syn på saken og gir arbeidsgiver et bedre beslutningsgrunnlag. Det anses som meget kritikkverdig om spørsmålet ikke er blitt drøftet med arbeidstaker, men en unnlatelse vil ikke i seg selv føre til at oppsigelsen eller avskjeden kjennes ugyldig.

Skriftlighet

En oppsigelse eller avskjed må være skriftlig og skal leveres til arbeidstaker personlig eller sendes rekommandert. Oppsigelsen eller avskjeden anses ikke for å ha funnet sted før den er kommet frem til arbeidstakeren.

Søksmålsrett og frister

En oppsigelse eller avskjed skal inneholde opplysninger om retten til å kreve forhandlinger og å reise søksmål. Den skal inneholde de frister som gjelder for dette, og hvem som har krav om forhandlinger og hvem et eventuelt søksmål skal rettes mot. Dersom arbeidstaker krever forhandlinger må dette gjøres innen 14 dager etter at oppsigelsen eller avskjeden er mottatt og det er arbeidsgiver som da skal sørge for at forhandlinger avholdes i løpet av de neste 14 dagene, med mindre partene blir enige om noe annet. Søksmål må tas ut åtte uker etter at forhandlingene er avsluttet eller alternativt åtte uker etter at oppsigelse eller avskjeden ble mottatt dersom forhandlinger ikke er avholdt. Dersom arbeidstaker bare krever erstatning, er søksmålsfristen seks måneder fra arbeidstaker mottok oppsigelsen eller avskjeden.

Rett til å stå i stillingen

Oppsigelsen eller avskjeden skal gi informasjon om arbeidstakers rett til å stå i stillingen inntil saken er rettskraftig avgjort. Dersom årsaken til oppsigelsen er arbeidsmangel hos arbeidsgiver, skal oppsigelsen eller avskjeden også inneholde opplysninger om arbeidstakers fortrinnsrett til ny stilling i virksomheten.

Ved form- eller innholdsmangler

Dersom lovens krav til oppsigelsens eller avskjedens innhold og form ikke er overholdt løper det ikke noen søksmålsfrist. For oppsigelser gjelder i tillegg at dersom søksmål anlegges innen fire måneder etter at oppsigelsen er mottatt, skal oppsigelsen kjennes ugyldig med mindre dette er åpenbart urimelig.

Begrunnelse

Det er ikke noe krav om at oppsigelsen eller avskjeden skal begrunnes, men arbeidsgiveren skal gi en skriftlig begrunnelse dersom arbeidstaker krever det. Arbeidstakeren har også krav på en attest uavhengig av grunnen til oppsigelsen.

Osloadvokatene hjelper deg ved spørsmål rundt avvik fra prisoverslag