Mistet rett til feriepenger etter sluttavtale

Etter sluttavtalens ordlyd var alle krav mellom partene nå å anse som oppgjort. Lagmannsretten tolket avtalen slik at den ansatte da ikke i tillegg hadde krav på feriepenger.

Inngikk avtale om fratredelse

Ved fratredelse av stillingen ble det inngått en sluttavtale mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. Det het i denne blant annet at alle krav mellom partene nå var å anse som oppgjort. Spørsmålet for lagmannsretten var om den ansatte i tillegg hadde rett til feriepenger.

Regulerer avslutningen av arbeidsforholdet

En sluttavtale er en avtale inngått mellom arbeidstaker og arbeidsgiver om avslutning av arbeidsforholdet. Vanlige reguleringer i en sluttavtale er for eksempel opphørsdato, fratredelsestidspunkt og sluttvederlag. En sluttavtale kan overstyre både oppsigelsesfrist og øvrige rettigheter gitt i arbeidsavtalen.

Osloadvokatene – Uredelig sluttavtale ble kjent ugyldig

en sluttavtale kan gi gode oppsigelsesvilkår, men sluttavtalen må ikke stride med arbeidsmiljølovens ufravikelige regler.

osloadvokatene.no/privat/uredelig-sluttavtale-ble-kjent-ugyldig/

Tvist om innholdet

Den konkrete sluttavtalen regulerte flere forhold, blant annet tidspunktet for fratredelsen, at den fratrådte ble fritatt fra arbeidsplikt i oppsigelsestiden samt forhold knyttet til taushetsplikt. Det oppstod imidlertid tvist om tolkningen av følgende punkt: «Partene er enige om at oppfyllelse av avtalen innebærer at alle forhold partene imellom med utgangspunkt i ansettelsesforholdet er å anse som opp- og avgjort og at ingen av partene har øvrige krav i den forbindelse.»

Arbeidstakeren hevdet at sluttavtalen i all hovedsak regulerte fratredelsestidspunktet og at feriepengekravet ikke ble regulert. Kravet om feriepenger endte til slutt i lagmannsretten. I likhet med tingretten uttalte lagmannsretten at avtalen omfattet feriepenger og at arbeidstakeren ikke hadde øvrige krav etter oppgjør etter avtalen. Retten tolket avtalen slik at den satt et punktum for alle forhold partene i mellom.

Strider med ufravikelig lov?

Ferieloven regulerer arbeidstakers rett til feriepenger. Denne loven er ufravikelig hvilket vil si at den ikke kan fravikes til skade for arbeidstaker. Arbeidstakeren anførte at man ikke kan frasi seg retten til feriepenger gjennom avtale. Retten kunne imidlertid ikke se seg enig i denne anførselen. Bestemmelsen retter seg først og fremst mot forhåndsavtaler. Med dette menes at arbeidstaker og arbeidsgiver før arbeidsforholdet begynner, ikke kan avtale mindre gunstige ordninger enn de som følger av feriepengeloven. Videre uttalte retten at det generelt ved ufravikelig lovgivning er adgang til å inngå etterhåndsavtaler og å finne minnelige løsninger.