Slapp gebyr ved oppsigelse av mobilabonnement
Enkelte mobilabonnementer har dyre gebyr dersom du sier opp avtalen i løpet av bindingstiden.
Dette fikk en forbruker oppleve da han mottok krav fra firmaet som hadde solgt han mobilabonnementet på 7548,-.
Inngikk avtale om kjøp av mobilabonnement
Forbruker hadde inngått avtale om kjøp av mobilabonnement. Etter at kjøpet var inngått viste det seg at selger hadde gitt uriktige opplysninger om innholdet av abonnementet. I tillegg til dette fungerte ikke tjenesten slik forbrukeren hadde blitt forespeilet ved inngåelsen av avtalen. På denne bakgrunn sa forbrukeren opp abonnementet. I forbindelse med oppsigelsen mottok han et bruddgebyr på 7548,- for å ha sagt opp avtalen under bindingstiden. Forbrukeren fremsatte krav om kreditering av bruddgebyret til brukerklagenemnda.
Saken ble løst i minnelighet ved at firmaet som hadde solgt mobilabonnementet krediterte fakturaen for bruddgebyret i sin helhet.
Når selger gir uriktige eller villedende opplysninger
Saken viser at du ikke skal måtte betale bruddgebyr for en tjeneste, når avtalebruddet skyldes selgers uriktige opplysninger. Dette samsvarer med det alminnelige utgangspunktet om at den som er skyld i kontraktsbruddet må bære konsekvensene av det.
Dersom selger har gitt deg uriktige eller villedende opplysninger om ytelsen, kan du også ha krav på andre misligholdsbeføyelser. Dette omfatter heving, prisavslag, retting og omlevering. Forutsetningen er at de uriktige opplysningene som selger ga deg var egnet til å gi deg bestemte forventninger om ytelsens egenskaper. Videre må disse opplysningene ha virket inn på kjøpet. Dette innebærer at dersom selgers opplysninger uansett ikke har hatt betydning for kjøpet, vil ikke opplysningene medføre mislighold. Det er altså et krav om at opplysningene må ha virket motiverende for kjøper.
Dersom selger har gitt deg uriktige opplysninger om mobilabonnementet du har kjøpt, vil ofte vilkårene for å gjøre misligholdsbeføyelser gjeldende være oppfylt. Dette fordi det finnes utallige mobilabonnementer du kan velge i. Selgerens uriktige opplysninger førte altså til at du inngikk en avtale som du ellers ikke ville inngått.
Fri rettshjelp via innboforsikringen
Dersom du har innboforsikring, vil den dekke advokatutgifter opp til 100 000,-. Den gjelder som hovedregel i alle typer saker, men det er likevel noen viktige unntak. Osloadvokatene kan reglene og unntakene, og vil bistå deg gjennom hele prosessen.
Denne ordningen kommer i tillegg til de vanlige reglene for fri rettshjelp.
Les mer om fri rettshjelp
Osloadvokatene ordner alt med ditt forsikringsselskap, og sender deg kun regning på egenandelen. Osloadvokatene vil alltid undersøke om du har rett på fri rettshjelp eller rettshjelp via din forsikring.
Dersom du har spørsmål angående heving av kjøp, ta kontakt med advokat Ahlquist
E-post: adam.ahlquist@advokat.no eller på telefon: 934 84 835
Det er alltid hyggelig å bli kontaktet.
Relevante saker: