Mangler og reklamasjon ved kjøp av motorvogn

Det er viktig å reklamere innen rimelig tid når du avdekker feil og mangler ved kjøretøyet. Konsekvensen av ikke å inngi reklamasjon innen fristen, er at ditt krav vil gå tapt.

Mange som kjøper motorvogn vil avdekke feil og mangler som de ikke hadde forventet å finne, mangler som verken var i samsvar med kjøpsavtalen eller avdekket forut for kjøpet var inngått.

Undersøkelsesplikt og opplysningsplikt av motorvogn

I likhet med at selger har opplysningsplikt i forbindelse med bilsalget, har også kjøper undersøkelsesplikt. Mange bruktbilkjøp skjer hurtig til tross for det er snakk om mye penger. Det forventes og er i tråd med god skikk at kjøper undersøker bilen så snart han eller hun har anledning til det. Det forventes ikke at den enkelte forbruker er bilkyndig, men at undersøkelsen skjer i tråd med det en alminnelig mann eller kvinne ville ha foretatt av undersøkelser.

Reklamasjonsfrist

Forbrukerkjøpsloven angir at reklamasjon må inngis til selger innen rimelig tid, en frist som ikke skal være kortere enn 2 måneder, etter at mangel ble oppdaget eller burde blitt oppdaget. Den endelige fristen er enten 2 eller 5 år, alt avhengig av mangel og dens varighet ved vanlig bruk.
Et godt råd er da å reklamere så raskt som mulig etter at du avdekket mangel på motorvogn. Reklamasjon er noe som advokaten vil hjelpe deg med. Dersom det er usikkerhet rundt hva som faktisk er mangel, økonomiske konsekvenser ved mangel etc., kan advokaten først fremme en nøytral reklamasjon til selger. Når mangel spørsmålet har blitt nærmere avklart, sender advokaten en spesiell reklamasjon med angivelse av krav. Kravet vil kunne være retting, prisavslag, erstatning eller heving.

Osloadvokatene bisto i sak om mangel ved bil – kjøper fikk splitter ny bil

Kjøper oppdaget mangel ved bil han hadde kjøpt ny fra forhandler. Feilene ble ikke. Saken løste seg etter bistand fra Osloadvokatene.

osloadvokatene.no/kontrakt/bil/mangel-ved-bil/

Ha advokat i reklamasjonssaker

Enkelte av våre klienter har forsøkt å reklamere på egenhånd, uten at dette har ført frem ovenfor selger. Vår oppfatning er at det ofte er nyttig å ha advokat allerede i en tidlig fase i reklamasjonssaken. Flere av bilsakene finner sin løsning uten en prosess i domstolen.

Rettshjelpsforsikring

Inn under bilforsikringen finnes det som hovedregel rettshjelpsforsikring, dvs. en forsikring som dekker rimelige og nødvendige utgifter til juridisk bistand og advokat. I mange tilfeller vil da kjøper få dekket 80 % av kostnadene fra forsikringsselskapet, det være seg opp til tvistesum eller forsikringssum, gjerne oppad begrenset til 100 000,-. Egenandelen, dvs. oppstartskostnaden for forsikringen, vil normalt ligge på kr. 4000,-. Enkelte forsikringsselskap har egenandel helt ned til 2 000,-. Forsikringen benyttes fra tvistetidspunktet, dvs. fra tidspunktet der selger har nektet å akseptere reklamasjon og kravet er bestridt. Etter at tvisten er erkjent av forsikringsselskapet, og tilsagn om rettshjelp er gitt, vil de fleste også akseptere at partene inngår avtaler om utenomrettslig løsning/ forlik og gi dekning for advokatutgifter frem til dette tidspunkt.

Advokaten skal ivareta klientens rettigheter og skal jobbe for et mest mulig optimal resultat i henhold til saken art.

Hvis du har avdekket mangel som du ønsker å reklamere for, eller ikke når frem hos forhandler etter at du har reklamert, så ta gjerne kontakt med Osloadvokatene. Vi har til enhver tid mange bilsaker, og flere advokater som jobber med dette rettsområdet.

Har du spørsmål om kjøp av motorvogn og rettigheter?