Hva er mine krav ved mangelfulle håndverkertjenester


En håndverkertjeneste er en avtale mellom deg som forbruker og en tjenesteyter i næringsvirksomhet om bestemte typer tjenester. Det kan være tjenester som reparasjon, vedlikehold, ombygging eller lignende. Forholdet mellom deg og håndverkeren reguleres av lov om håndverkertjenester.  

Vurderingen av mangelfulle håndverkertjenester er avhengig av hva som er avtalt mellom deg og håndverkeren om utførelsen av arbeidet.

Når er det mangelfulle håndverkertjenester?

Vurderingen av om tjenesten er mangelfull er avhengig av hva som er avtalt mellom deg og håndverkeren om utførelsen av arbeidet. Resultatet av tjenesten skal samsvare med det som er avtalt. Det er derfor meget viktig å være nøye når dere lager kontrakten slik at begge parter er inneforstått om hva som skal gjøres og til hvilken pris. Selv om det ikke er skulle være inngått noen avtale eller om avtalen ikke berører det forholdet dere er uenige om, skal tjenesten samsvare med det du som forbruker med rimelighet kan forvente. Berettigede forventninger er blant annet at utførelsen av arbeidene skal være fagmessige og i henhold til standarden for alminnelig godt arbeid i fagbransjen. Materialvalget skal være av vanlig god kvalitet, med mindre noe annet fremkommer av avtalen. Tjenesten skal også utføres i samsvar med offentligrettslige krav. Håndverker har også en omsorgsplikt for forbrukeren, og en plikt til å velge rimeligste alternativ dersom flere alternativer fører til samme resultat. Mangler vil typisk være at det er benyttet materialer av dårlig kvalitet, at kvaliteten på arbeidet er dårlig, at arbeidet ikke tilfredsstiller offentlige krav, eller at arbeidet ikke samsvarer med opplysninger håndverkeren har gitt i forbindelse med inngåelsen av oppdraget.

Dine krav ved mangelfulle håndverkertjenester

Om det foreligger mangler ved arbeidet eller annet mislighold kan du som forbruker holde tilbake betalingen, kreve retting, omlevering, prisavslag, erstatning eller heving av avtalen. Hvis arbeidet er forsinket kan det være grunnlag for å kreve dagmulkt og eventuelt prisavslag dersom kun deler av arbeidet er utført.

Tilbakeholdsrett

Dersom mangelen oppdages før tjenesten er overlevert, kan du kreve å holde tilbake hele eller deler av kjøpesummen. Den summen som kreves holdt tilbake må stå i forhold til mangelens omfang.

Retting

Om det foreligger en mangel ved tjenesten kan du kreve retting av mangelen. Håndverkeren kan selv kreve å foreta rettingen om dette kan skje uten vesentlig ulempe for deg. Du kan kreve retting innen rimelig tid så lenge dette ikke medfører urimelig ulempe for håndverkeren.

Prisavslag ved mangelfulle håndverkertjenester

Dersom mangelen ikke blir rettet kan du kreve prisavslag. Dette skal i utgangspunktet fastsettes til dine kostnader ved å få mangelen rettet.

Erstatning

Du kan kreve erstatning for økonomisk tap du har lidd som følge av mangelen. Et slikt tap kan typisk foreligge om en lekkasje har forårsaket fuktskade på møbler eller lignende. Et erstatningskrav kommer som oftest i tillegg til en annen mangelsbeføyelse som prisavslag eller heving. For å kunne kreve erstatning må det foreligge arsakssammenheng mellom mangelen og det økonomiske tapet. Mangelen må ha medført et økonomisk tap. Om dit økonomiske tap ligger fjernt eller avledet fra mangelen vil håndverkers erstatningsansvar bero på graden av hans feil eller forsømmelse.

Heving

Om ditt formål med tjenesten blir vesentlig forfeilet som følge av mangelen kan du kreve heving. Terskelen for hva som er vesentlig forfeilet er høy. Hva som kan føre til at formålet blir vesentlig forfeilet vil være avhengig av mangelens art og alvorlighetsgrad.

Reklamasjonsfrister

Du har som forbruker frist på å reklamere innen rimelig tid fra du oppdaget eller burde oppdaget mangelen. Du har en undersøkelsesplikt ved kjøp av håndverkertjenester. Hva som er rimelig tid må vurderes konkret fra sak til sak. Du bør derfor fremsette reklamasjon så raskt som mulig for å unngå spørsmål om det er reklamert i tide. Det er lurt å reklamere skriftlig.

Har du vært utsatt for mangelfulle håndverkertjenester?

Relaterte saker: 
Oppdaget mangler på bolig etter tre år
Mangelfull drenering førte til fuktskader