Erstatning for mangelfull steinlegging
Klient engasjerte et firma for steinlegging rundt huset. Summen var på 130 000,-. Kort tid etter arbeidet var ferdigstilt, oppdaget huseieren at arbeidet var mangelfullt utført.
Det viste seg at mye av arbeidet måtte gjøres på nytt. Huseieren krevde derfor erstatning for utbedringskostnadene som følge av mangelfull steinlegging.
Mangelfull steinlegging
Huseieren innhentet vurderinger fra et annet firma som drev med steinlegging. Det var i følge dette firmaet flere forhold ved arbeidet som avvek fra en fagmessig og forsvarlig standard. Kantsteinen var ujevnt lagt, det var ikke satt av nok plass til fuging mellom steinene, og underlaget under kantsteinen var ikke tilstrekkelig. Det var også brukt feil fugemasse, og belegningssteinen var ujevnt satt med varierende fall. Arbeidet var altså helhetlig av svært dårlig kvalitet.
All stein måtte tas opp
For at det skulle bli et fullverdig og varig resultat måtte alle belegningssteinene og kantsteinene tas opp. Kantsteinene kunne brukes på nytt, men belegningssteinen måtte skiftes. Huseieren krevde erstatning pålydende 20 000,- for utgiftene til utbedring av arbeidet.
Steinlegging ikke fagmessig utført
Saken gjaldt en avtale om en bestemt tjeneste som er inngått mellom en tjenesteyter i næringsvirksomhet, og en forbruker. Forholdet ble derfor regulert av håndverkertjenesteloven, jf. § 1.
Etter håndverkertjenesteloven § 5 første ledd skal tjenesteyteren utføre tjenesten fagmessig og ellers vareta forbrukerens interesser med tilbørlig omsorg. I den utstrekning forholdene tilsier det skal tjenesteyteren veilede eller samrå seg med forbrukeren. Dersom tjenesten ikke fører til det resultat som forbrukeren i samsvar med § 5 har rett til å kreve eller som ellers er avtalt, foreligger mangel, jf. § 17 første ledd.
For forbrukertvistutvalget var det klart at arbeidet ikke var fagmessig utført, og det forelå derfor en mangel ved tjenesten. De mange feilene førte til at arbeidet måtte gjøres på nytt, og huseieren hadde fått et tilbud for utbedring av feilene av et annet firma.
Erstatning
Tilbudet huseieren hadde fått var på 20 000,-, og det var dette beløpet han krevde erstatning for. Forbrukertvistutvalget mente at det var sannsynliggjort at arbeidet i stor grad måtte gjøres på nytt, og at huseieren derfor ville bli påført et betydelig økonomisk tap ved utbedring av det mangelfulle arbeidet. Store deler av arbeidet som kostet 130 000,-, måtte gjøres på nytt. Huseieren måtte derfor bli tilkjent erstatning for kostnadene som var et resultat av det mangelfulle arbeidet. Han ble dermed tilkjent 20 000,- i erstatning.
Fri rettshjelp via innboforsikringen
Dersom du har innboforsikring, vil den dekke advokatutgifter opp til 100 000,-. Den gjelder som hovedregel i alle typer saker, men det er likevel noen viktige unntak. Osloadvokatene kan reglene og unntakene, og vil bistå deg gjennom hele prosessen.
Denne ordningen kommer i tillegg til de vanlige reglene for fri rettshjelp.
Les mer om fri rettshjelp
Osloadvokatene ordner alt med ditt forsikringsselskap, og sender deg kun regning på egenandelen. Osloadvokatene vil alltid undersøke om du har rett på fri rettshjelp eller rettshjelp via din forsikring.
Har du spørsmål om steinlegging og mangler?
Kontakt Osloadvokatene
ved advokat Ahlquist
E-post adam.ahlquist@advokat.no eller telefon 934 84 835
Relevante saker:
Mangelfull parkettlegging
Erstatning for dårlig malerarbeid