Har du kjøpt bolig med mangelfull drenering?


Med drenering menes vannfjerning.

Ved mangelfull drenering vil det ofte være en stor risiko for fukt, råte- og vannskader. Fukt, råte- og vannskader kan variere i omfang, men ofte er skadene omfattende og utbedringskostnadene store.

Høyesterettsdom om mangelfull drenering

I en dom som var oppe for Høyesterett i 2002 var spørsmålet om mangelfull drenering ga kjøperne krav på prisavslag. Den mangelfulle dreneringen medførte vanninntrenging i boligens underetasje. I forbindelse med kjøpet hadde selger opplyst om at vanninntrenging var et problem. I tillegg var det i kjøpekontrakten angitt at boligen ble solgt «som den er». Problemstillingen i saken var dermed om kjøper på tross av at selger hadde tatt et forbehold om vanninntrenging, og solgt boligen «som den er» hadde krav på prisavslag. Høyesterett kom frem til at kjøper ikke hadde krav på prisavslag. Bakgrunnen for dette var at selgeren hadde tatt et spesifikt forbehold mot mangelfull drenering ved å opplyse om vanninntrengingen. Kjøper hadde med dette fått et varsel og en oppfordring til å foreta nærmere undersøkelser. Når kjøper ikke foretok nærmere undersøkelser måtte han selv bære risikoen for den mangelfulle dreneringen.

Advokatens råd ved mangelfull drenering

Denne saken viser at det kan være vanskelig å vinne frem med mangelskrav om selger før inngåelse av kjøpet har opplyst om problemer med vanninntrenging. Dette kan ramme deg som kjøper hardt, da utbedringskostnadene ved mangelfull drenering gjerne er betydelige. Dersom du får opplysninger om at dreneringen er mangelfull er det derfor svært viktig at du foretar undersøkelser av boligen med sakkyndig før inngåelse av kjøpet.

Om selger ikke har gitt opplysninger eller varslet om mangelfull drenering før kjøpet, vil det være lettere å ha innsigelser i behold. Dette gjelder særlig i de situasjoner hvor selger har forholdt seg taus, men visste om problemene.

Reklamasjon

Om du oppdager vann, råte- eller fuktskader etter overtakelse av bolig er det avgjørende at du fremsetter en reklamasjon. Dette fordi en rettidig reklamasjon er en forutsetning for å fremme krav mot selger. Du trenger ikke å ha full oversikt over årsaken til vann, råte- eller fuktskadene før du fremmer reklamasjonen. Det er som regel tilstrekkelig at du angir hvordan skadene viser seg. Du kan lese mer om hvordan du fremsetter en reklamasjon her.

Ta kontakt med Osloadvokatene

Vår erfaring er at det ofte er nødvendig med bistand fra advokat i en boligtvist. Opplever du problemer med boligen du har kjøpt kan våre advokater rådgi deg som hvordan du bør gå frem. Vi kan også bistå ved utenrettslige tvisteløsningsorganer, forhandlinger og ved en eventuell rettslig behandling av saken.

Ta kontakt med en av våre advokater med én gang du oppdager en mangel ved boligen. Da kan vi hjelpe deg med å avbryte reklamasjons- og foreldelsesfrister, og å innhente den dokumentasjonen som vil være nødvendig i saken.

Dersom du har innboforsikring vil den dekke advokatutgifter opp til 100 000,-. Den gjelder som hovedregel i alle typer saker, men det er likevel noen viktige unntak. Våre advokater kan reglene og unntakene, og vil bistå deg gjennom hele prosessen.

Denne ordningen kommer i tillegg til de vanlige reglene for fri rettshjelp.

Osloadvokatene ordner alt med ditt forsikringsselskap, og sender deg bare regning på egenandelen. Våre advokater vil alltid undersøke om du har rett på fri rettshjelp eller rettshjelp via din forsikring.

Har du kjøpt bolig med mangelfull drenering?

Kontakt Osloadvokatene
ved advokat Heidi Kristin Åsvang
Epost: aasvang@advokat.no eller telefon 930 01 850

Relaterte saker:

Nyoppusset leilighet var angrepet av rotter
Når kan du heve boligkjøpet