Graveren fakturerte vesentlig mer enn avtalt for gravearbeid


Mannen bestilte et gravefirma til å utføre gravearbeid i forbindelse med en vannlekkasje.

Oppdraget gikk ut på å grave frem en stoppekran slik at en rørlegger kunne stanse en oppstått vannlekkasje. I løpet av den første dagen med gravearbeid hadde kjøperen spurt hva gravearbeidet ville komme på. Graveren mente da at prisen ville ligge mellom 20 000,- til 25 000,-.

Vesentlig høyere faktura enn forventet

Fakturaen på 78 000,-, avvek fra kjøperens forventninger. Dette gjaldt blant annet fakturering av ventetid, antall timer, maskintransport, ekstra fakturering for bortkjøring av overskuddsmasse og fakturering for hjelpemann.

Det forelå ingen kontrakt på gravearbeid

Saken gjaldt et oppdrag om gravearbeid mellom en forbruker og næringsdrivende, slik at forholdet ble regulert av håndverkertjenesteloven. Det var ikke fremlagt kontrakt som dokumenterte en avtalt pris for oppdraget. Selv om det var antydet en pris kunne ikke det legges til grunn som et bindende prisoverslag.

Gjengs pris for tjenesten blir avgjørende

Det følger av håndverkertjenesteloven § 32 første ledd at når prisen for en tjeneste ikke fremgår av avtalen, skal den regnes ut på vanlig måte for tilsvarende tjenester på avtaletiden (gjengspris), dersom denne prisen ikke er urimelig.

Det var innhentet en rekke pristilbud og takstrapporter fra andre aktører på gravearbeid. Disse gjorde det klart at fakturaen i foreliggende tilfelle vesentlig oversteg det som måtte regnes som gjengs pris for oppdraget. Forbrukeren hadde dermed krav på å bli frifunnet betaling av et beløp på 22 000,- av den opprinnelige fakturaen. Han ble også tilkjent erstatning på 7 000,- for innhenting av takstrapporten.

Advokatens råd ved overprisede håndverkertjenester

Mange opplever å bli sjokkerte når de mottar fakturaen for håndverkertjenesten. Det hender ofte at det foreligger store avvik fra et overslag gitt på forhånd, eller antydet pris. Da er det viktig å reklamere så fort som mulig, før deretter å innhente pristilbud og takstrapporter fra flere ulike aktører. Det vil ofte lønne seg å ta kontakt med en advokat på et tidlig tidspunkt. Advokaten vil sikre dine rettigheter, og bistå deg gjennom hele prosessen.

Ta kontakt med Osloadvokatene

Vår erfaring er at det ofte er nødvendig med bistand fra advokat i en boligtvist. Opplever du problemer med boligen du har kjøpt kan Osloadvokatene rådgi deg som hvordan du bør gå frem. Vi kan også bistå ved utenrettslige tvisteløsningsorganer, forhandlinger og ved en eventuell rettslig behandling av saken.
Ta kontakt med Osloadvokatene med én gang du oppdager en mangel ved boligen. Da kan vi hjelpe deg med å avbryte reklamasjons- og foreldelsesfrister, og å innhente den dokumentasjonen som vil være nødvendig i saken.

Dersom du har innboforsikring vil den dekke advokatutgifter opp til 100 000,-. Den gjelder som hovedregel i alle typer saker, men det er likevel noen viktige unntak. Osloadvokatene kan reglene og unntakene, og vil bistå deg gjennom hele prosessen.

Denne ordningen kommer i tillegg til de vanlige reglene for fri rettshjelp.
Osloadvokatene ordner alt med ditt forsikringsselskap, og sender deg bare regning på egenandelen. Vi vil alltid undersøke om du har rett på fri rettshjelp eller rettshjelp via din forsikring.

Har du fått høyere faktura enn avtalt fra håndverker?

Relaterte saker:

Fikk 90 000,- i erstatning for dårlig malerarbeid
Mangelfull parkettlegging
Erstatning for mangelfull steinlegging