Kontraktsinteresse - hva betyr det og hva kan jeg kreve erstatning for?

Hovedregelen i norsk rett er at du skal få full tapsdekning.

Positiv kontraktsinteresse

I en situasjon hvor du har inngått en kontrakt som senere brytes av kontraktsmotparten, er utgangspunktet at du skal stilles som om avtalen ble riktig oppfylt. Erstatningen trer med andre ord inn istedenfor riktig oppfyllelse av kontrakten. En slik form for kompensasjon kalles erstatning for positiv kontraktsinteresse.

Negativ kontraktsinteresse

Noen ganger forekommer det at en avtale senere viser seg å være ugyldig. I en slik situasjon kan kontraktsparten ha pådratt seg utgifter i tillit til at det var inngått en bindende avtale. Erstatning for slike utgifter kalles erstatning for negativ kontraktsinteresse. Utgiftene kan være pådratt i forbindelse med forhandlinger forut for avtaleinngåelse eller i forbindelse med avtaleslutning. Det kan også ha oppstått disponeringstap, som vil si at parten har lidd tap ved at han eller hun har unnlatt å foreta andre rettslige disposisjoner i tillit til avtalen. Erstatning for den negative kontraktsinteressen skal stille den som har lidd et tap som om avtalen aldri var inngått.

Skillet mellom positiv kontraktsinteresse og negativ kontraktsinteresse

Ut i fra tradisjonell lære kan en kreve erstatning for positiv kontraktsinteresse ved brudd på gyldig inngåtte kontrakter. Erstatning for negativ kontraktsinteresse har på den andre siden vært reservert for tap oppstått i forbindelse med innrettelse etter en ugyldig inngått kontrakt. Skillet mellom erstatning for positiv og negativ kontraktsinteresse for henholdsvis gyldige og ugyldige kontrakter, har imidlertid vist seg at ikke kan opprettholdes fullt ut. Dette vil være tilfellet hvor det er inngått en gyldig kontrakt som viser seg å være tapsbringende. Den som er utsatt for kontraktsbruddet vil i en slik situasjon ikke ønske erstatning for den positive kontraktsinteressen, men for den negative kontraktsinteresse. Dette fordi erstatning for den positive kontraktsinteressen vil innebære å stille kontraktsparten som om avtalen var riktig oppfylt. Når avtalen er tapsbringende vil dette ikke være ønskelig. Erstatning for den negative kontraktsinteressen vil derimot kunne dekke tapet som kontraktsparten har pådratt seg på grunn av avtalen.

Fri rettshjelp via innboforsikringen

Dersom du har innboforsikring vil den dekke advokatutgifter opp til 100 000,-. Den gjelder som hovedregel i alle typer saker, men det er likevel noen viktige unntak. Våre advokater kan reglene og unntakene, og vil bistå deg gjennom hele prosessen.

Denne ordningen kommer i tillegg til de vanlige reglene for fri rettshjelp.

Osloadvokatene ordner alt med ditt forsikringsselskap, og sender deg bare regning på egenandelen. Våre advokater vil alltid undersøke om du har rett på fri rettshjelp eller rettshjelp via din forsikring.

Har du penger utestående og ønsker hjelp?

Kontakt Osloadvokatene ved advokat Svein Wennevik
wennevik@advokat.no eller telefon +47 924 11 010