Ikke fastsatt akseptfrist?

Er det gitt et tilbud, og det ikke er fastsatt en akseptfrist, kan det oppstå tvil om hvor lenge tilbudet står. En akseptfrist angir hvor lenge tilbudet er bindende. Det innebærer at hvis man gir et tilbud med en akseptfrist kl. 16, så er tilbyder bundet til det dersom akseptanten aksepterer før akseptfristen.

Ikke fastsatt akseptfrist

I tilfeller der det ikke er fastsatt akseptfrist, er fristen den tid man må «regne paa skulde gaa med». Dette kommer frem av avtalelovens § 3.

Hvilken tid man må «regne paa skulde gaa med» må vurderes konkret i hvert enkelt tilfelle. Utgangspunktet når tiden skal beregnes er at det ikke forekommer noen forsinkelser, hvis ikke annet fremgår av forholdet. Ved vurderingen skal det tas hensyn til at parten må ha rimelig tid til å overveie tilbudet. I forhold til hva som vil oppfattes som rimelig betenkningstid kan momenter som avtalens verdi og betydning, samt bransjepraksis være relevant. Er omfanget av avtalen stort og kompleks, taler det for en lenger akseptfrist.

Muntlig tilbud

Er det gitt et muntlig tilbud uten akseptfrist, må tilbudet aksepteres med en gang for å være bindende. Dette kommer frem av avtalelovens § 3 annet ledd.

Ikke angitt klokkeslett/dato, men antall dager

Dersom klokkeslett og dato ikke er angitt, men det er oppgitt akseptfrist på et bestemt antall dager, må akseptfristen beregnes. Ved et slikt tilfelle kan det oppstå tvil om når dagene starter å løpe, samt om for eksempel helligdager skal regnes med. Utgangspunktet er at akseptfristen løper fra den dagen brevet er datert, eller det tidspunktet e-posten ble sendt. I forhold til helligdager må man se hen til bransjepraksis og sedvane ved tvil om dette skal regnes med.

Har du fått et tilbud uten akseptfrist?

Dersom du har fått et tilbud uten akseptfrist bør du kontakte oss i Osloadvokatene. Vi hjelper deg med å vurdere om tilbudet fortsatt er bindende.

Vi i Osloadvokatene har god og bred erfaring på fagområdet og bistår deg ovenfor tilbyder. Kontakter du oss er du sikret en god og ryddig avtaleinngåelse.