Hevet kjøp av kjøkkeninnredning etter forsinkelse

De bestilte kjøkkeninnredning fra en norsk kjøkkenleverandør for 55 000,-.

Det ble avtalt en leveringstid på mellom seks til ni uker. Da det ble betydelig forsinkelse på kjøkkenet, ville de heve kjøpet.

Forsinkelse på flere uker

Kjøperen inngikk avtale med kjøkkenleverandøren i juli 2014, og leveringen skulle senest skje i september. Kjøperen kontaktet selgeren en uke etter leveringstidens utløp og etterlyste levering av kjøkkeninnredningen. Selgeren opplyste om at innredningen var sendt til feil by, men at denne feilen nå var rettet opp slik at kjøkkeninnredningen ville ankomme en uke etter. To uker senere kontaktet kjøper kjøkkenleverandøren igjen, og purret på levering. Denne gangen opplyse leverandøren om at personen som skulle montere kjøkkenet var syk og derfor ikke kunne møte som avtalt. Det ble avtalt at montøren skulle komme i løpet av noen dager.  Da kjøkkeninnredningen ikke var ankommet etter enda en uke, krevde kjøper å få hevet kjøpet. Kravet ble ikke godtatt av leverandøren, som bestred at det forelå grunnlag for å heve kjøpet.

Her var det tale om et tilvirkningskjøp mellom en næringsdrivende og en forbruker, slik at forholdet ble regulert av forbrukerkjøpsloven, jf. §§ 1 og 2.

Når foreligger forsinkelse?

Det følger av forbrukerkjøpsloven § 23 første ledd, jf. § 19 første ledd bokstav c, at dersom tingen blir levert for sent og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side, skal forbrukeren oppfordre selgeren til å levere innen en rimelig tilleggsfrist. Dersom selgeren ikke leverer innen denne tilleggsfristen, kan forbrukeren heve avtalen.

Det var klart at partene ikke hadde avtalt en konkret dato for levering av kjøkkeninnredningen, men det var likevel blitt opplyst om en leveringstid på mellom fem til ni uker. Dette innebar at levering etter ni uker utgjorde en forsinkelse etter forbrukerkjøpsloven § 19 første ledd.

Når kan kjøpet heves som følge av en forsinkelse?

Avgjørende for om kjøperen kan heve kjøpet, er om han har oppfordret selgeren til å levere kjøkkeninnredningen innen en rimelig tilleggsfrist, jf. forbrukerkjøpsloven § 23 første ledd.

Her var det klart at kjøperen hadde gitt selgeren to ulike tilleggsfrister som selgeren ikke fulgt. Kjøperen hadde altså gitt selgeren en «rimelig» tilleggsfrist som er et vilkår for å heve kjøpet etter forbrukerkjøpsloven § 23 første ledd.  Vilkårene for heving var derfor oppfylt, slik at kjøpet av kjøkkeninnredning ble hevet, og kjøperen fikk kjøpesummen, kr 55 000 tilbake.

Fri rettshjelp via innboforsikringen

Dersom du har innboforsikring vil den dekke advokatutgifter opp til 100 000,-. Den gjelder som hovedregel i alle typer saker, men det er likevel noen viktige unntak. Våre advokater kan reglene og unntakene, og vil bistå deg gjennom hele prosessen.

Denne ordningen kommer i tillegg til de vanlige reglene for fri rettshjelp.

Osloadvokatene ordner alt med ditt forsikringsselskap, og sender deg bare regning på egenandelen. Osloadvokatene vil alltid undersøke om du har rett på fri rettshjelp eller rettshjelp via din forsikring.

Har varen du har kjøpt blitt forsinket? Vil du heve kjøpet?

Kontakt Osloadvokatene ved advokat Svein Wennevik
wennevik@advokat.no eller telefon +47 924 11 010