Det finnes lovfestede kvalitetskrav til håndverkere om fagmessig arbeid


De fleste må i dag benytte håndverkere ved renovering, oppussing osv.

Håndverkere innehar ofte en særlig kompetanse, og det kan være vanskelig for forbrukere å kontrollere om arbeidet er riktig utført. Det er imidlertid viktig å være oppmerksom på at loven oppstiller visse generelle krav til håndverkernes arbeid. Disse kravene kan du påberope deg dersom du har en oppfattelse av at arbeidet ikke er godt nok utført.

Håndverkere og håndverkertjenesteloven

Kravene til håndverkertjenester reguleres av håndverkertjenesteloven. Loven omfatter blant annet reparasjoner, installasjoner og ombygging som inngås mellom tjenesteytere i næringsvirksomhet og forbrukere. Arbeid på ting og arbeid på fast eiendom (unntatt nyoppføring av bygning for boformål) er tjenester som omfattes av loven.

Håndverkernes arbeid

Det generelle kravet til kvaliteten av håndverkerens arbeid følger av håndverkertjenesloven § 5 første ledd:
«Tjenesteyteren skal utføre tjenesten fagmessig og ellers vareta forbrukerens interesser med tilbørlig omsorg. I den utstrekning forholdene tilsier det skal tjenesteyteren veglede eller samrå seg med forbrukeren.«

Bestemmelsen må forstås som et krav om en innsats som er i samsvar med vanlig god praksis. Dette innebærer at spørsmålet om håndverkeren har overholdt sine forpliktelser, i utgangspunktet blir et spørsmål om hva som er akseptert som god skikk og bruk i faget eller bransjen.

Fagmannens vurdering avgjørende

At tjenesten skal utføres «fagmessig» betyr at den skal utføres på en måte som en erfaren og dyktig fagmann på området anser som riktig for en viss tjeneste. Her er det sentralt at begrepet «fagmessig» ikke er et relativt begrep som varierer med pris, den tid oppdragstakeren må bruke på utførelsen og andre spesielle omstendigheter. Dette betyr at fagmessig i det enkelte tilfellet, vil alltid være det samme uansett om prisen var særlig lav eller om håndverkeren hadde særlig kort tid til utførelsen av arbeidet.Men disse momentene kan imidlertid være avgjørende for om partene har avtalt en særlig kvalitet i den ene eller andre retningen.

Kravet gjelder alle sider av håndverkerens innsats

Kravet til fagmessig utførelse gjelder alle sider av oppdragstakerens innsats. Kravet går altså ikke bare på selve utførelsen av arbeidet, men også arbeidsrutinene og valg av materialer og deler.

Krav om lojal opptreden

Bestemmelsens krav om at håndverkere for øvrig skal ivareta forbrukerens interesse med tilbørlig omsorg medfører en generell plikt for de til å opptre lojalt overfor forbrukeren. Dette innebærer blant annet at håndverkere alltid skal anvende sine fagkunnskaper og erfaringer til det beste for forbrukeren, og at håndverkere må sørge for at forbrukeren får nødvendig orientering om bruk og vedlikehold av tjenesten.

Osloadvokatene hjelper deg

Det er ofte involvert store penger når man oppfører bolig eller garasje, renoverer, oppgraderer bad og kjøkken mv. Man ønsker da også at resultatet skal bli som forutsatt. Opplever du problemer før, underveis eller etter at du har vært i kontakt med en håndverker, kan våre advokater rådgi deg om hvordan du bør gå frem. Vi kan også bistå ved utenrettslige tvisteløsningsorganer, forhandlinger og ved en eventuell rettslig behandling av saken.

Ta kontakt med en av våre advokater med én gang du oppdager en mangel ved den varen eller tjenesten som håndverkeren skal levere eller har levert. Da kan vi hjelpe deg med å avbryte reklamasjons- og foreldelsesfrister, og å innhente den dokumentasjonen som vil være nødvendig i saken.

Vi hjelper deg også med å søke om rettshjelpdekning hos forsikringsselskapet ditt dersom du har innboforsikring eller annen forsikring som dekker kostnadene med din sak.

Har du spørsmål om lovfestede kvalitetskrav til håndverkere?

Kontakt Osloadvokatene 

Relaterte saker:

Tømreren reduserte bygningens antikvariske verdi
Uenighet om oppussing av bad var fagmessig