Har banken gitt deg finansiell rådgivning som har slått feil?


Da kan du ha et erstatningskrav mot banken. Erstatningskrav som oppstår som følge av en banks uaktsomhet ved finansiell rådgivning foreldes på et annet tidspunkt enn andre pengekrav. Disse reglene er til stor fordel for en kunde som har tapt penger som følge av uaktsom rådgivning.

Har ikke banken vært tilstrekkelig aktsom i finansiell rådgivning, kan dette medføre erstatningsansvar.

Foreldelse på kravet

Dersom du har et erstatningskrav på banken, oppstår spørsmålet om foreldelse. Dersom kravet er foreldet, vil du ikke ha rett til innfrielse. Kravet faller bort. Det er altså helt nødvendig å ha kjennskap til foreldelsesreglene. Foreldelse oppstiller tre spørsmål: Spørsmålet om foreldelsesfristens lengde, spørsmålet om når foreldelsesfristen begynner å løpe, og spørsmålet om hva som kan avbryte foreldelsesfristen.

Foreldelse av erstatningskrav i og utenfor kontrakt

Foreldelsesloven skiller mellom foreldelse av erstatningskrav som oppstår i og utenfor kontrakt. Bygger kravet på mislighold (brudd) på en kontrakt, foreldes det etter tre år regnet fra den dag da misligholdet inntrådte. Dette kan illustreres ved et eksempel; dersom du inngår kontrakt med en elektriker om levering av et elektrisk anlegg, og det hefter en mangel ved anlegget, vil du ha et krav på elektrikeren allerede etter levering. Foreldelsesfristen vil da være utløpt tre år etter leveringen. Dersom du først får kjennskap til mangelen etter at feilen har ført til en omfattende brann, vil foreldelsesfristen være ute før du i det hele tatt får kjennskap til mangelen. Et erstatningskrav blir følgelig utelukket. Dette stiller seg annerledes ved erstatningskrav som følge av uaktsom finansiell rådgivning.

Foreldelsesfrist ved finansiell rådgivning

Det spesielle ved erstatningskrav som følge av uaktsom finansiell rådgivning, er at du først vil ha et krav mot banken når tap oppstår som følge av investeringen. Selv om den uaktsomme rådgivningen har inntrådt på et tidligere tidspunkt, medfører verken rådet eller den investering rådet fører til noen virkning, før et tap oppstår som følge av investeringen. Foreldelsesfristen vil altså begynne å løpe på det tidspunkt tapet skjedde, og ikke på det tidspunkt rådet ble gitt.

Virkningen av dette er at et erstatningskrav som følge av uaktsom rådgivning, aldri kan foreldes før det økonomiske tapet er et faktum for kunden. Hensynet bak regelen er kundens behov for beskyttelse, da han ikke har noen muligheter for å vurdere hvorvidt banken har oppfylt sin aktsomhetsplikt. Kunden har heller ingen grunnlag for å vurdere et eventuelt erstatningskrav før tap på pengeplasseringen er lidt.

Fri rettshjelp via innboforsikringen

Dersom du har innboforsikring vil den dekke advokatutgifter opp til 100 000,-. Den gjelder som hovedregel i alle typer saker, men det er likevel noen viktige unntak. Våre advokater kan reglene og unntakene, og vil bistå deg gjennom hele prosessen.

Denne ordningen kommer i tillegg til de vanlige reglene for fri rettshjelp.

Osloadvokatene ordner alt med ditt forsikringsselskap, og sender deg bare regning på egenandelen. Våre advokater vil alltid undersøke om du har rett på fri rettshjelp eller rettshjelp via din forsikring.

Har du spørsmål om feilslått finansiell rådgivning?

Kontakt Osloadvokatene ved advokat Svein Wennevik
wennevik@advokat.no eller telefon +47 924 11 010

Relaterte saker: 

Har du lånt bort penger?
Hurtig utleggsforretning