Kunne heve kjøp av sofa grunnet "nedsunket" uttrykk


En sofakjøper fikk medhold i sitt krav om å heve. Han hadde kjøpt en sofa med dunputer som ikke lot seg banke opp. Stoffet var for stort og putene manglet tilstrekkelig polstring.

Myk sofa med dunputer

Saken gjaldt krav og å heve kjøpet av en sofa til kr 55.000. Sofaen hadde myke dunputer i rygg og armlener, hvilket normalt kan gi et noe uformelt uttrykk. Kjøper var kjent med dette så vel som at slike dunputer må bankes noe etter at sofaen er sittet i. Kjøper anførte imidlertid som mangel at sofaen bulet ut i forkant og at stoffet rundt putene ikke trakk seg tilbake. Kjøperen sendte sofaen i retur for utbedring og fikk byttet sitteputene. Men kort tid etter ble sofaen like ille som tidligere og kjøperen krevde å heve kjøpet.

Innhentet rapport

Kjøperen fikk så innhentet en rapport stoffagmann. Han konstaterte her at putene var veldig tunge og at stoffet var for stivt til at putene lot seg banke opp. Setene hadde videre for mye tekstil, som foldet seg og var umulig å få slettet ut. Putene hadde for lite polstring og sofaen fikk med det et nedsunket uttrykk. Rapporten konkluderte med at sofaen fremsto som et billig produkt og ikke en kvalitetssofa slik prisen indikerte.

Kjøp av sofa kan heves dersom sofaen nupper

Møbelringen nektet kunden å heve kjøp av en sofa som nuppet. Kunden tok saken til tingretten og fikk medhold i hevingskravet.

osloadvokatene.no/privat/forbruker/kjop-av-sofa-kan-heves-dersom-sofaen-nupper/

Medhold i forbrukertvistutvalget

Saken ble etter dette brakt inn for forbrukertvistutvalget. Siden det var tale om kjøp mellom forbruker og næringsdrivende er det forbrukerkjøpsloven som regulerer forholdet. Det heter her at dersom ikke annet følger av avtalen, foreligger det en mangel dersom tingen ikke svarer til det som forbrukeren har grunn til å forvente når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper.

Utvalget tok utgangspunkt i rapporten og konstaterte at forholdet utgjorde en mangel. Sofaen svarte ikke til de forventninger kjøperen hadde grunn til å ha ved kjøpet. For at kjøper kan heve kreves det videre at mangelen ikke må være uvesentlig. Det settes med dette en nedre grense mot mindre mangler. Men det kreves imidlertid ikke at mangelen må være vesentlig, slik som etter kjøpsloven. Når du handler med en profesjonell part, slik som en forhandler, kan du som forbruker stille større krav til varen du kjøper. Du har et forbrukervern og det skal da mindre til å komme gjennom med et hevingskrav.

Utvalget konkluderte etter dette med at mangelen ikke var uvesentlig og at kjøperen kunne heve sofakjøpet.


Relaterte artikler