Uenighet om oppussing av badet var gjort fagmessig
En forbruker inngikk avtale med et firma om renovering av et bad. Det ble avtalt en fastpris på 125 000,-. Spørsmålet var om arbeidet var fagmessig utført.
Renovering av bad, uenighet om avtalen
I en sak som nylig var oppe for Frostating lagmannsrett var spørsmålet om renovering av et baderom var fagmessig utført.
Firmaet startet arbeidet med renoveringen av badet. Etter at arbeidet var påbegynt innbetalte forbrukeren to større beløp til firmaet. Beløpene utgjorde til sammen 75 900 kr. Etter en periode stoppet imidlertid arbeidet med renoveringen av badet opp som følge av en konflikt mellom partene. Partene kom ikke til enighet og saken ble etter hvert brakt inn for domstolene. Firmaet krevde betaling for det resterende beløpet etter kontrakten. Forbrukeren krevde på sin side tilbakebetaling for beløpet hun hadde innbetalt til firmaet og erstatning for utgifter hun hadde hatt i forbindelse med at hun måtte rive badet.
Spørsmål om arbeidet var fagmessig utført
For at forbrukeren skulle ha krav på tilbakebetaling av det beløpet hun hadde innbetalt til firmaet måtte arbeidet anses for å være mangelfullt. Forbrukeren hevdet først og fremst at det forelå en mangel ved arbeidet. Det var inngått avtale om bruk av membran på veggene på badet, men det var blitt benyttet vinylbelegg, mente hun. Det var uenighet mellom partene om det var avtalt at arbeidet skulle utføres på denne måten eller ikke. Lagmannsretten uttalte at hva som ble avtalt mellom partene var av mindre betydning, da det uavhengig av en slik avtale ville foreligge en mangel dersom arbeidet ikke var ”fagmessig utført”, jf. håndverkertjenesteloven § 5.
Lagmannsretten kom etter dette frem til at legging av vinylbelegg ikke i seg selv medførte at det forelå en mangel, da vinylbelegg anses for å være et mulig underlag som gjør et bad tett. Det forelå heller ingen dokumentasjon på at vinylbelegget ikke var lagt på korrekt måte.
Ut fra dette kom lagmannsretten frem til at det arbeidet firmaet hadde utført ikke var mangelfullt. I utgangspunktet hadde dermed ikke forbrukeren krav på tilbakebetaling av den innbetalte summen eller erstatning for riving av badet.
Begge parter måtte bære ansvaret for konflikten
Arbeidet med badet ble imidlertid aldri fullført. Isolert sett utgjør dette en mangel etter håndverkertjenesteloven § 17 første ledd, ettersom badet ikke er i samsvar med det forbrukeren kan forvente. Det vil likevel ikke utgjøre en mangel dersom manglende ferdigstillelse skyldes forbrukeren. Lagmannsretten kom frem til at arbeidet ble stanset på bakgrunn av konflikten som oppstod mellom partene, og at begge parter måtte bære skylden for konflikten.
Dette innebar at det uferdige badet utgjorde en mangel etter håndverkertjenesteloven § 17, og at firmaet ikke hadde krav på ytterligere betaling.
Osloadvokatene hjelper deg ved konflikter om fagmessig oppussing av bad
Det er ofte involvert store penger når man oppfører bolig eller garasje, renoverer, oppgraderer bad og kjøkken mv. Man ønsker da også at resultatet skal bli som forutsatt. Opplever du problemer før, underveis eller etter at du har vært i kontakt med en håndverker, kan våre advokater rådgi deg om hvordan du bør gå frem. Vi kan også bistå ved utenrettslige tvisteløsningsorganer, forhandlinger og ved en eventuell rettslig behandling av saken.
Ta kontakt med en av våre advokater med én gang du oppdager en mangel ved den varen eller tjenesten som håndverkeren skal levere eller har levert. Da kan vi hjelpe deg med å avbryte reklamasjons- og foreldelsesfrister, og å innhente den dokumentasjonen som vil være nødvendig i saken.
Vi hjelper deg også med å søke om rettshjelpdekning hos forsikringsselskapet ditt dersom du har innboforsikring eller annen forsikring som dekker kostnadene med din sak.
Relaterte saker:
Oppdaget saltutslag på badet, som viste seg å være omfattende fuktskader
Fikk millionerstatning for museskader