Elektrikeren krevde mer betalt enn det som var avtalt


Denne problemstillingen var oppe for forbrukertvistutvalget tidligere i år.

I den aktuelle saken hadde ikke forbrukeren blitt kontaktet om de aktuelle pristilleggene, og elektrikeren hadde dermed ikke krav på pristillegget.

Elektrisk arbeid i forbindelse med oppussing av kjøkken

Saken gjaldt avtale mellom en forbruker og en elektriker om arbeid i forbindelse med oppussing av forbrukerens kjøkken. Elektrikeren hadde gjennomført en forutgående befaring, og ga da et pristilbud på 21 062,-. Ved igangsettelsen av oppdraget ble det gjort noen tillegg. Dette ble inntatt i den skriftlige kontrakten, hvor totalprisen var angitt til å være på 29 625,-.

Etter at oppdraget var utført mottok forbrukeren faktura på 38 000,-

Var det avtalt fastpris mellom elektrikeren og forbrukeren?

Første spørsmål for forbrukertvistutvalget var om det var avtalt fastpris for arbeidet.

Forbrukertvistutvalget viste til håndverkertjenesteloven § 32 tredje ledd, hvor det angis at det ved uenighet er opp til tjenesteyteren å godtgjøre om en prisangivelse er bindende fast pris, en høyeste pris, et prisoverslag eller bare en uforpliktende prisantydning. Regelen innebærer at bevisbyrden ligger hos tjenesteyteren.

Forbrukertvistutvalget kom frem til at det var avtalt en fastpris for oppdraget. Bakgrunnen for dette standpunktet var for det første at prisen var inntatt i kontrakten. Dette ble videre underbygget med at det hadde blitt gjennomført befaring i forkant av utførelsen av arbeidet og at det var blitt priset og inntatt endringer som partene ble enige om ved oppstart av arbeidet.

Elektrikeren hadde ikke informert om pristillegget

For at en håndverker skal kunne kreve høyere vederlag enn det som er avtalt må han ha rett på pristillegg etter håndverkertjenesteloven § 33. Elektrikeren viste i denne saken til at det var utført tilleggsarbeider som ikke var omfattet av det opprinnelige oppdraget. Tilleggsarbeid som ikke er omfattet av det opprinnelige oppdraget er i utgangspunktet et forhold som kan gi håndverkeren rett til å kreve pristillegg. Forutsetningen er imidlertid at forbrukeren har blitt kontakter om pristillegget før tilleggsarbeidet har blitt utført. I den aktuelle saken hadde ikke forbrukeren blitt kontaktet om de aktuelle pristilleggene, og elektrikeren hadde dermed ikke krav på pristillegget.Forbrukeren ble etter dette fritatt for betaling av det utestående etter fakturaen.

Advokatens råd ved overprisede håndverkertjenester

Dersom du opplever at prisen for arbeidet avviker fra det avtalte, eller fra overslaget som ble gitt på forhånd, må du gi beskjed om at prisen ikke godtas innen rimelig tid etter at den er mottatt. Det vil si normalt 2-3 uker. I motsatt fall blir du bundet av den oppgitte pris. Dersom du ikke klarer å bli enig med håndverkeren om den endelige prisen som skal betales, kan tvisten løses av Forbrukertvistutvalget (via forbrukerrådet), eller i domstolene. Det vil ofte lønne seg å ta kontakt med en advokat på et tidlig tidspunkt. Advokaten vil sikre dine rettigheter, og bistå deg gjennom hele prosessen.

Fri rettshjelp via innboforsikringen

Dersom du har innboforsikring vil den dekke advokatutgifter opp til 100 000,-. Den gjelder som hovedregel i alle typer saker, men det er likevel noen viktige unntak. Våre advokater kan reglene og unntakene, og vil bistå deg gjennom hele prosessen.

Denne ordningen kommer i tillegg til de vanlige reglene for fri rettshjelp.

Osloadvokatene ordner alt med ditt forsikringsselskap, og sender deg bare regning på egenandelen. Våre advokater vil alltid undersøke om du har rett på fri rettshjelp eller rettshjelp via din forsikring.

Har du kjøpt bolig med mangelfull drenering og fuktskader?

Kontakt Osloadvokatene
ved advokat Heidi Kristin Åsvang
Epost: aasvang@advokat.no eller telefon 930 01 850

Relaterte saker:

Når elektrikerarbeidet ikke er fagmessig
Oppdaget at flislegging på bad var utført av ufaglært