Når eiendomsmegleren gir uriktige opplysninger


Bruken av eiendomsmeglere ved boligkjøp skjer i dag nesten uten unntak. Potensielle kjøpere må i stor grad forholde seg til opplysninger eiendomsmegleren gir.

Men hva skjer dersom eiendomsmegleren gir misvisende eller uriktige opplysninger?

Eiendomskjøp til fastpris

En typisk situasjon hvor eiendomsmegleren gir opplysninger som ikke svarer til selgerens forventninger, er ved eiendomskjøp til en såkalt «fastpris». Fastpris er ofte hovedregelen ved salg av helt nye leiligheter. Her gjelder prinsippet om førstemann til mølla, slik at det ofte er begrensede muligheter for kjøperen til å forhandle med selgeren direkte. Dersom kjøper i løpet av visningen har spørsmål eller ønsker å knytte bemerkninger til mangler eller feil ved leiligheten, vil disse bli besvart av eiendomsmegler. Et eksempel her er at megleren godkjenner kjøperens ønske om å få en oppripet skapdør byttet. Dette er eiendomsmegleren i prinsippet ikke legitimert til å gjøre. Er det da kjøper som må bære konsekvensene av dette, og avfinne seg med den oppripede skapdøren selv om han sa ifra? Eller må resultatet bli at selgeren må ta ansvar for meglerens opplysninger, og dermed bytte skapdøren?

Selgeren må ta ansvaret

En slik problemstilling har flere ganger blitt behandlet av Høyesterett. Høyesterett har som følge av risikobetraktninger lagt til grunn at selgeren må ta ansvar for meglerens uriktige opplysninger. Den grunnleggende tankegangen er at selgeren er nærmere til å svare for meglerens uttalelser enn kjøperen som i prinsippet har handlet på en aktverdig måte. Det er altså mer rettferdig at selgeren tar risikoen for eiendomsmeglerens uriktige opplysninger, enn kjøperen.

I lovforarbeidene er det lagt til grunn at selgeren skal ha ansvar for en tredjepersons opplysninger der vedkommende opptrer på selgers vegne, og etter anmodning fra ham. I forhold til det ovennevnte eksempelet, innebærer dette at selger er forpliktet til å bytte den oppripede skapdøren som megleren godkjente.

Ta kontakt med advokat

Vår erfaring er at det ofte er nødvendig med bistand fra advokat i en boligtvist. Opplever du problemer med boligen du har kjøpt kan våre advokater rådgi deg som hvordan du bør gå frem. Vi kan også bistå ved utenrettslige tvisteløsningsorganer, forhandlinger og ved en eventuell rettslig behandling av saken.

Ta kontakt med en av våre advokater med én gang du oppdager en mangel ved boligen. Da kan vi hjelpe deg med å avbryte reklamasjons- og foreldelsesfrister. Vi hjelper deg å innhente den dokumentasjonen som vil være nødvendig i saken.

Vi hjelper deg også med å søke om rettshjelpdekning hos forsikringsselskapet ditt dersom du har innboforsikring eller annen forsikring som dekker kostnadene med din sak.

Har du spørsmål om uriktige opplysninger av eiendomsmegleren?

Kontakt Osloadvokatene 

Relaterte saker:

Fikk millionerstatning for museskader
Husk undersøkelsesplikten på visning av bolig