Hva er egentlig bankenes rådgivningsansvar?


Skal du investere penger på bakgrunn av en banks finansielle rådgivning, er det viktig å ha kjennskap til hvilke krav som stilles til rådgivningens kvalitet.

Hva slags ansvar har banken for at den yter forsvarlig og korrekt rådgivning, og hva kan du kreve dersom investeringen slår feil?
Denne saken gjaldt bankenes rådgivningsansvar.

Ble rådet av banken til å plassere penger

Saken gjaldt et selskap og dens daglige leder, som hadde blitt rådet av DnB til å plassere penger i usikrede omsetningsgjeldsbrev i et investeringsselskap. Selskapet hadde plassert 5 millioner kroner, mens daglig leder personlig hadde plassert 1 million i de usikrede omsetningsgjeldsbrevene. Da investeringsselskapet gikk konkurs, krevde kundene erstatning for det økonomiske tapet på 5 millioner kroner og 1 million kroner.

Hva slags oppdrag har banken påtatt seg?

Innledningsvis legger Høyesterett til grunn at vurderingen av hvorvidt banken har ansvar for kundens mislykkede pengeplasseringer, må baseres på det oppdrag banken påtok seg. Dette betyr at avtalen mellom kunden og banken som hovedregel vil være avgjørende for hva slags rådgivningsansvar banken har påtatt seg. Det er ikke bare den konkrete avtalen som er relevant her,- alle forventninger og forutsetninger som har blitt kommunisert mellom partene vil ha betydning for hva slags ansvar som foreligger. For eksempel hadde kunden i dommen kommunisert til rådgiveren at han ønsket alternativer som ga bedre avkastning enn innskudd på konto, men uten at det skulle gå utover sikkerheten. Det ble derfor lagt til grunn at banken hadde påtatt seg et oppdrag hvor banken måtte ha ansvar for at plasseringsalternativene som ble foreslått, skulle ha en høy sikkerhet.

Aktsomhetsvurderingen: Var bankens råd og anbefalinger aktsomme?

Det avgjørende for bankens erstatningsansvar er hvorvidt rådgivningen var aktsom i henhold til det oppdrag banken har påtatt seg.

Uavhengig av den konkrete avtalen er likevel utgangspunktet for vurderingen av hvilke krav som må stilles til aktsomheten ved DnBs rådgivning, at norsk rett bygger på et strengt, ulovfestet uaktsomhetsansvar for profesjonsutøvere. Dette innebærer at kunden som alminnelig regel må kunne kreve høyt kvalifisert og høyt spesialisert rådgiving. Bankansatte som skal gi kundene råd, må utvise en slik aktivitet overfor den enkelte kunde, at kunden på sin side er klar over hvilken risiko som til enhver tid er knyttet til hans investeringer.

Kundens kunnskap ingen betydning for bankenes rådgivningsansvar

I dommen påberopte DnB at kunden var erfaren med hensyn til verdipapirer, og måtte forstå at høyere rente innebar mindre sikkerhet.

Høyesterett uttalte:
«Jeg finner ikke på denne måten å kunne relativisere bankens plikter ved utføring av rådgivningstjenesten. Med mindre det er kommet til uttrykk ved avtaleinngåelsen eller senere at kunden på grunn av egne kunnskaper ikke kommer til å legge vesentlig vekt på bankens råd, er det mitt syn at kravet til bankens aktsomhet i prinsippet må gjelde uavhengig av den enkelte kundes kunnskapsnivå.»

Bankens rådgivningsansvar førte til erstatning for kunden

Høyesterett konkluderte med at DnB ikke hadde opptrådt tilstrekkelig aktsom i sin rådgivning. Det ble særlig fremhevet at DnB hadde utvist manglende aktivitet for å ha et selvstendig grunnlag for sine plasseringsråd. DnB hadde altså ikke gjort nok for å være opplyst om finansieringsselskapets økonomiske situasjon. Bankenes rådgivningsansvar førte dermed til at banken måtte erstatte kundenes økonomiske tap på 5 millioner og 1 million.

Fri rettshjelp via innboforsikringen

Dersom du har innboforsikring vil den dekke advokatutgifter opp til 100 000,-. Den gjelder som hovedregel i alle typer saker, men det er likevel noen viktige unntak. Våre advokater kan reglene og unntakene, og vil bistå deg gjennom hele prosessen.

Denne ordningen kommer i tillegg til de vanlige reglene for fri rettshjelp.

Osloadvokatene ordner alt med ditt forsikringsselskap, og sender deg bare regning på egenandelen. Våre advokater vil alltid undersøke om du har rett på fri rettshjelp eller rettshjelp via din forsikring.

Har du spørsmål om bankenes rådgivningsansvar?

Kontakt Osloadvokatene ved advokat Svein Wennevik
wennevik@advokat.no eller telefon +47 924 11 010

Relaterte saker: 

Har banken gitt deg feilslått finansiell rådgivning?
Hurtig utleggsforretning