Heving eller prisavslag etter kjøp av bil?


Forskjellen mellom prisavslag og heving vil som oftest bli vurderingen av hvilken reaksjon som vil gjenopprette de økonomiske konsekvensene av et kontraktsbrudd.

I en dom fra Eidsivating lagmannsrett fra desember 2016 ble det funnet grunnlag for heving av bilkjøp som følge av vesentlige mangler. Blant annet hadde selger bygget om bilen.
Lagmannsretten tok stilling til en rekke spørsmål i dommen:
Hadde kjøper reklamert for sent?
Var det mangler ved kjøpetøyet i kjøpsrettslig forstand?
Var det grunnlag for heving av kjøpet eller bare prisavslag?
Hadde retten til heving gått tapt?

Bilen var ombygget

En bil som hadde gått som ambulanse hadde blitt ombygget av selger. Etter ombyggingen hadde bilen fått syv seter. Det var en midtre seterekke med to separate seter og en bakre seterekke med tre seter som var montert på en ramme. Ombyggingen hadde blitt godkjent av Statens vegvesen i Jessheim etter andre fremvisning. Resultatet fra første fremvisning ble underkjent festeanordningen til midtre seterekke. Setene kunne enkelt flyttes fra det ene setefestet til det andre. Uten bruk av verktøy, ettersom det var to alternative plasseringer av setene i midtre rekke.

To private avtaleparter – kjøpsloven gjaldt

Det var to private avtaleparter. Derfor var kjøpsloven gjeldende for mangelsproblematikken og de juridiske konsekvensene for dette. Det ble anført mangel ved at festing av midtre seterekke i lovlig posisjon gjorde at det ble svært trangt. Blant annet benplass fremover og til skilleveggen som stod igjen mot fremste seterekke. Lagmannsretten fant det bevist at kjøretøyet var fremvist til kjøper med setene i ulovlig bakre stilling. Godkjenningen ble senere varslet omgjort av biltilsynet i Jessheim. Siste fremvisning av kjøretøyet viste at kjøretøyet likevel ikke var forskriftsmessig. Tidligere avgjørelse med dette var fattet på feil grunnlag.

Klar fordel for selger 

Forskjellen mellom å ha setene i henholdsvis lovlig og ulovlig posisjon fikk også konsekvenser for forhold mellom bilbeltene og setene. Lagmannsretten festet ikke lit til at kjøper var klar over eller måtte være klar over at det bare var fremste festepunkt som ga lovlig plassering av setene. Det ble ansett å være en fordel for selger å selge kjøretøyet med setene i ulovlig festepunkt som ga god benplass. Selger hadde en klar oppfordring til å forsikre seg at kjøper forstod at den forviste plasseringen av setene ikke var forskriftsmessig. Det forhold at bilen ikke var godkjent for bruk med plassering av setene slik det var fremvist, utgjorde en kjøpsrettslig mangel. Det var også en mangel med hensyn til plassering og rekkevidde av bilbeltene, dersom setet skulle settes i lovlig posisjon.

Selger hadde imøtegått mangelskravet

Lagmannsretten kom frem til at selger hadde imøtegått mangelskravet fra kjøper. Selger hadde også utvist passivitet mht. påstand om utløpt reklamasjonstid. Følgelig ble selger ikke hørt med at reklamasjonstiden var oversittet.

Heving av kjøpet kontra prisavslag

Ved vurderingen av heving av kjøpet kontra prisavslag så lagmannsretten hen til en dom i Høyesterett som gjaldt fast eiendom/ hus:
«I den saken Høyesterett hadde til behandling, som gjaldt avhending av fast eiendom, ble det videre uttalt: «Utgangspunktet og det sentrale moment i vurderingen er det objektive avviket fra kontraktsmessig oppfyllelse – dvs den objektive mangelen ved eiendommen, og da både mangelens karakter og mangelens omfang». Tilsvarende må utgangspunktet for den vurdering lagmannsretten skal foreta være den objektive mangelen ved bilen, herunder mangelens karakter og omfang.

Lagmannsrettens syn 

«Det er lagmannsrettens syn at de samlede manglene ved bilen som utgangspunkt ikke vil innebære et vesentlig kontraktsbrudd. Dette skyldes manglenes relativt beskjedne karakter, særlig manglende ved bilbeltene og strømtilførselen, som Linder også har erkjent og tilbudt seg å utbedre. Plasseringen av den midtre og bakre seterekken i forskriftsmessige setefester innebærer at bilen vil fremstå som en vanlig VW Caravelle, med ordinær benplass. Dette fordrer riktignok at skilleveggen mellom fremste og midtre seterekke fjernes. I Domkes prisoverslag er de totale kostnadene til utbedring beregnet til 31 400,- inkl. mva. I tillegg kommer enkelte mindre arbeider knyttet til gulvlister og tepper som må tilpasses. Dette ble stipulert til mellom 5 000,- og 10 000,-. Lagmannsretten legger til grunn at utbedringer kan skje til en kostnad på i underkant av 40 000,-. Jektvik har holdt tilbake 10 000,- av kjøpesummen, noe som må hensyntas ved vurderingen av manglenes omfang.»

Resultatet ble heving

Likevel ble resultatet heving: «Når lagmannsretten likevel har kommet frem til at det foreligger vesentlig kontraktsbrudd skyldes det at Linder må anses bevisst å ha unnlatt å gi opplysninger om at den midtre seterekken måtte stå i de fremre festepunktene for å være lovlig plassert. Lagmannsretten kan ikke se annen motivasjon for dette enn å oppnå en høyere pris for bilen enn han ellers ville oppnådd. Det måtte fremstå som en klar ulempe for kjøperen umiddelbart å måtte igangsette arbeider med å fjerne skilleveggen dersom den midtre seterekken skulle kunne brukes på ordinær måte i godkjent plassering.«

Om prisavslag kontra heving

«Et prisavslag, som alternativ til heving, ville som utgangspunkt langt på vei kunne gjenopprette de økonomiske konsekvensene av kontraktsbruddet. Når Linder er å bebreide i den grad som her er tilfellet, kan imidlertid ikke lagmannsretten anse prisavslag som en tilstrekkelig adekvat reaksjon mot kontraktsbruddet. I en slik situasjon må Linder være den nærmeste til å bære en eventuell økonomisk risiko ved å ta bilen tilbake. I en slik situasjon er det også rimelig å plassere risikoen for den generelle verdireduksjon som må antas å ha funnet sted på grunn av den tid som har gått siden kjøpet, hos Linder.»

Til slutt kunne ikke lagmannsretten se at kjøper hadde unnlatt å følge sin tapsbegrensnings- eller omsorgsplikten etter kjøpsloven.

Har du spørsmål om heving av kjøp eller prisavslag etter kjøp av bil? 

Kontakt Osloadvokatene 

Relaterte saker:

Kjøpt bruktbil med motorproblemer?
Rust på bruktbil – hevet kjøpet