Selger betalte 5000,- til kjøper mot at reklamasjonssaken ble avsluttet


En forbruker kjøpte en brukt BMW 316, 2013-modell for kroner 370 000. Kilometerstanden var 4000.

En bilforhandler inngikk avtale med forbrukeren om at reklamasjonssaken var avsluttet etter at mangelen var utbedret og forbrukeren hadde fått 5000 kroner i kompensasjon. Når en ny feil ble oppdaget kunne ikke forhandleren vise til avtalen og nekte erstatning for kostnadene til utbedring.

Fant «kosmetiske» skader

Når kjøperen fremstilte bilen for garantiutløpstest hos NAF, ble det funnet skader på høyre bakskjerm og mangelfull tilpasning mot dør. Kjøperen reklamerte, og forhandleren utbedret deretter skadene. Partene inngikk samtidig en avtale om at selgeren skulle betale 5 000,- i kompensasjon til kjøperen, og at reklamasjonssaken med dette skulle anses avsluttet. I avtalen mellom partene omtales skadene som «kosmetiske». Etter utbedringen ble bilen igjen fremstilt for garantiutløpstest hos NAF. Her ble det ikke gjort anmerkninger knyttet til utbedringen.

Store lekkasjeskader

Tre måneder senere fikk kjøper opp feilmeldinger på bilen, og den ble levert til et verksted for undersøkelser. Der ble det funnet store lekkasjeskader på bilen, og disse skyldtes «feil utført jobb når bakskjerm ble skiftet». Kjøperen reklamerte på nytt, under henvisning til at bilen var i langt dårligere forfatning enn det som tidligere var avdekket, og at den foretatte utbedringen ikke var bra nok. Selgeren avviste reklamasjonssaken, og kjøperen fikk derfor utbedret skadene hos et annet bilverksted for 50 000,-. Spørsmålet var om kjøperen kunne kreve utbedringsutgiftene erstattet av selgeren.

Forbrukerkjøpslovens ufravikelighet

Ved kjøp av bil mellom en næringsdrivende og en forbruker, reguleres kjøpet av forbrukerkjøpsloven. Formålet med forbrukerkjøpsloven er å beskytte forbrukeren- den presumptivt svakere parten. Det innebærer at loven aldri kan fravikes til skade for forbrukeren.

Etter forbrukerkjøpsloven § 15 andre ledd bokstav b skal tingen svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper. Her var det klart at den første skaden som oppsto og som også ble utbedret, utgjorde en mangel i forbrukerkjøpslovens forstand. Når feilen oppsto noen måneder senere, måtte det legges til grunn at mangelen ikke ble tilfredsstillende utbedret av forhandleren i første omgang.

Kan ikke inngå avtaler før tvisten har oppstått

Det følger av forbrukerkjøpsloven § 3 at det ikke kan avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er ugunstigere for forbrukeren enn det som følger av loven. Dette betyr at partene ikke kan inngå slike avtaler før tvisten har oppstått. Etter at tvist har oppstått, er imidlertid avtalefrihet utgangspunktet. Når avtalen mellom partene forutsatte at feilene ble utbedret, og at feilene kun var «kosmetiske», kunne ikke dette hindre påberopelse av feil som oppsto på et senere tidspunkt. Kjøperen ble dermed tilkjent 50 000 kroner i erstatning.

Fri rettshjelp via innboforsikringen

Dersom du har innboforsikring vil den dekke advokatutgifter opp til 100 000,-. Den gjelder som hovedregel i alle typer saker, men det er likevel noen viktige unntak. Osloadvokatene kan reglene og unntakene, og vil bistå deg gjennom hele prosessen. Denne ordningen kommer i tillegg til de vanlige reglene for fri rettshjelp.

Osloadvokatene ordner alt med ditt forsikringsselskap, og sender deg bare regning på egenandelen. Vi vil alltid undersøke om du har rett på fri rettshjelp eller rettshjelp via din forsikring.

Har du kjøpt bil med feil og mangler og ønsker heving av bilkjøpet?

Relaterte saker: 

Elbilens begrensede kjørelengde førte til heving av kjøpet
Bobilkjøp hevet på grunn av fuktskader