Kjenner du til reklamasjonsreglene? 


Saken gjaldt en borettslagsleilighet som hadde blitt solgt med en garasjeplass.

Høyesterettsdommen inntatt i Rettstidende 1999 s. 408 (Borettslagsleilighet) belyser viktigheten av å kjenne reklamasjonsreglene.

Manglet garasjeplass

Da kjøper flyttet inn i leiligheten oppdaget hun at det imidlertid ikke medfulgte noen garasjeplass. Straks hun hadde blitt klar over dette sendte hun et brev til selger hvor hun påberopte seg mangelen. Senere ønsket hun å fri seg fra avtalen ved å heve kjøpet av leiligheten.

Nøytral reklamasjon

Høyesterett anså brevet fra kjøperen for å være en såkalt nøytral reklamasjon. En nøytral reklamasjon foreligger når det angis hvilken mangel som gjøres gjeldende. Den nøytrale reklamasjonsplikten var således overholdt.

Videre uttalte Høyesterett at den nøytrale reklamasjonsfristen var fremsatt innen utløpet av reklamasjonsfristen. Kjøperen hadde altså fremmet reklamasjonen «innen rimelig tid etter at han fikk eller burde fått kjennskap til mangelen».

Konsekvens dersom du ikke overholder reklamasjonsreglene

Likevel fikk ikke kjøperen medhold i kravet om heving. Bakgrunnen var at det i tillegg til nøytral reklamasjon stilles krav til spesiell reklamasjon ved heving. En spesiell reklamasjon betyr at du som kjøper må angi hvilken misligholdsbeføyelse du ønsker å gjøre gjeldende. I saken måtte altså kjøperen angi i reklamasjonen at hun ønsket å heve kjøpet. Dette hadde kjøperen gjort gjennom en hevingserklæring, men denne ble først fremsatt 7 måneder etter at kjøpet var inngått. Dette anså Høyesterett for å være utenfor utløpet av tidsfristen.

Den rettslige konsekvensen av at kjøperen ikke hadde fremmet en spesiell reklamasjon var at hevingsretten gikk tapt. Dette viser hvilke konsekvenser det kan få for kjøper dersom han ikke overholder reklamasjonsreglene.

Er du usikker på reklamasjonsreglene, hvordan reklamasjonen skal fremmes eller om reklamasjonsvilkårene er oppfylte?

Kontakt Osloadvokatene ved advokat Svein Wennevik
wennevik@advokat.no eller telefon +47 924 11 010

Relaterte saker: 

Slik reklamerer du
Heving av bilkjøpet på grunn av feil og mangler