Hopp til innhold
Advokat
NAV

Saksbehandlingsfeil i NAV og Trygderetten – Hva kan du gjøre?

Osloadvokatene har erfaring med at NAV har stanset ytelser uten å ha satt seg inn i sakens dokumenter – har ført til at folk ikke har fått ytelser de har krav på.

Mange som søker om trygdeytelser fra NAV eller anker sin sak til Trygderetten, opplever å få avslag. Men hva skjer hvis avslaget skyldes en saksbehandlingsfeil? Dersom NAV eller Trygderetten har basert sin avgjørelse på manglende eller feilaktig informasjon, kan det være grunnlag for å få saken omgjort eller prøve den for domstolene.

Vanlige saksbehandlingsfeil i trygdesaker

  1. Manglende innhenting av relevante opp n er tilstrekkelig opplyst før de fatter en avgjørelse. Likevel skjer det ofte at avgjørelser fattes uten at viktige dokumenter, som medisinske journaler eller spesialisterklæringer, er innhentet. Dette kan føre til at saken blir vurdert på et ufullstendig grunnlag.
  2. Feilaktig vurdering av medisinske bevis
    Mange avslag på trygdeytelser skyldes en feilaktig vurdering av søkerens helse. Dersom NAV eller Trygderetten ikke legger tilstrekkelig vekt på spesialisterklæringer eller overser viktige medisinske opplysninger, kan dette utgjøre en saksbehandlingsfeil.
  3. Feil rettsanvendelse
    I enkelte tilfeller tolker NAV eller Trygderetten regelverket feil. Dette kan for eksempel skje ved feil bruk av folketrygdloven eller ved manglende vurdering av relevante rettsavgjørelser. Feil rettsanvendelse kan gi grunnlag for å få saken behandlet på nytt.
  4. Mangler i begrunnelsen
    Etter forvaltningsloven har NAV og Trygderetten en plikt til å begrunne sine vedtak og kjennelser. Dersom du mottar et avslag uten en klar forklaring på hvorfor du ikke oppfyller vilkårene, kan dette være en saksbehandlingsfeil.

Hva kan du gjøre hvis du mistenker en saksbehandlingsfeil?

  1. Be om innsyn i saken
    Første steg er å be om innsyn i alle dokumenter NAV eller Trygderetten har lagt til grunn for sin avgjørelse. Dette kan avdekke om det mangler viktige opplysninger.
  2. Innhente flere bevis
    Dersom det mangler dokumentasjon i saken, kan det være lurt å skaffe nye spesialisterklæringer, journaler eller andre medisinske dokumenter som styrker din sak.
  3. Klage eller anke avgjørelsen
    Dersom du mener det er begått en feil, kan du klage på NAVs vedtak til NAV Klageinstans. Får du avslag der, kan saken ankes videre til Trygderetten. Dersom Trygderetten også har begått en feil, kan saken tas videre til de alminnelige domstolene.
  4. Søk juridisk bistand
    Saksbehandlingsfeil kan være kompliserte å avdekke og krever ofte juridisk kompetanse. En advokat kan hjelpe deg med å vurdere om det er grunnlag for å få saken behandlet på nytt, og eventuelt ta saken videre til retten.

Hvorfor er det viktig å avdekke saksbehandlingsfeil?

Saksbehandlingsfeil kan føre til at personer som egentlig har krav på trygdeytelser, blir feilaktig avvist. Dette kan ha store konsekvenser for den det gjelder. Derfor er det viktig å vite hvilke rettigheter man har og hvilke steg man kan ta for å rette opp eventuelle feil.

Har du fått avslag fra NAV eller Trygderetten og mistenker at det kan være begått en feil i saksbehandlingen? Ta kontakt med Osloadvokatene for en vurdering av din sak.

Har du spørsmål? Ta kontakt

Cecilie Paust-Andersen Advokat/Partner