
Karensbrudd etter jobbskifte ga krav på erstatning
En ny dom fra lagmannsretten tydeliggjør grensene for hva som utgjør brudd på karensbestemmelser etter et virksomhetssalg. Når er det faktisk erstatningsbetingende å ta ny jobb, og når er karensklausulen ugyldig?
Stillingsskifte etter virksomhetsoverdragelse
Etter at en regnskapsfører hadde solgt sitt firma til en konkurrent og blitt ansatt i kjøpers selskap, sa han senere opp stillingen og tok jobb som økonomisjef hos en tidligere kunde av kjøperen. Dette førte til at kunden sa opp sitt regnskapsoppdrag hos kjøper – og tvisten endte i retten.
Kjøper anførte at dette var i strid med karensklausulen i kjøpsavtalen, og krevde over 650 000 kroner i erstatning.
Hva sa karensklausulen?
I kjøpsavtalen sto det at selger i en periode på to år etter avsluttet arbeidsforhold ikke kunne «påta seg regnskapsoppdrag eller yte andre tjenester» for noen av kjøpers kunder. Selger argumenterte med at han ikke brøt avtalen, fordi han ikke tok regnskapsoppdrag som selvstendig næringsdrivende, men ble ansatt som økonomisjef.
Lagmannsretten avviste denne tolkningen. Retten mente at formålet med karensbestemmelsen var å hindre såkalt “kunde-napping”, og at det ikke spiller noen rolle om tjenestene ytes som selvstendig eller som ansatt. Ved å ta stilling hos en kunde, og bidra til at denne sa opp sitt kundeforhold, hadde selger brutt karensbestemmelsen.
Vurdering etter avtaleloven § 38
Selger påberopte seg avtaleloven § 38, og anførte at karensklausulen var en urimelig innskrenkning av hans rett til arbeid. Lagmannsretten mente imidlertid at klausulen ikke var urimelig: den var tidsbegrenset til to år, gjaldt kun kjøpers kunder, og hindret ikke selger i å ta arbeid generelt. Dermed ble ikke bestemmelsen satt til side.
Erstatning – men med moderasjon
Retten mente at kjøper hadde lidt et økonomisk tap, men fastsatte erstatningen skjønnsmessig til 180 000 kroner – langt lavere enn det opprinnelig krevde beløpet. Retten vektla blant annet at karensperioden var to år, at tapet måtte vurderes i lys av kjøpers tapsbegrensningsplikt, og at kunden kunne ha valgt å avslutte samarbeidet uansett.
Viktige lærdommer:
- Formulering er avgjørende:
En tydelig karensbestemmelse kan være gyldig og håndhevbar, selv ved ansettelse hos tidligere kunder. - Karens må være rimelig:
For at bestemmelsen skal stå seg mot avtaleloven § 38, må den ikke være for omfattende i tid, geografi eller virkeområde. - Erstatning krever bevis:
Tapet må dokumenteres og beregnes realistisk. - Karensbrudd kan koste, også ved ordinær ansettelse.