Tilbakeholdsrett
Dersom mangelen oppdages før tjenesten er overlevert, kan du kreve å holde tilbake hele eller deler av kjøpesummen. Den summen som kreves holdt tilbake må stå i forhold til mangelens omfang.
Retting
Om det foreligger en mangel ved tjenesten kan du kreve retting av mangelen. Håndverkeren kan selv kreve å foreta rettingen om dette kan skje uten vesentlig ulempe for deg. Du kan kreve retting innen rimelig tid så lenge dette ikke medfører urimelig ulempe for håndverkeren.
Prisavslag ved mangelfulle håndverkertjenester
Dersom mangelen ikke blir rettet kan du kreve prisavslag. Dette skal i utgangspunktet fastsettes til dine kostnader ved å få mangelen rettet.
Erstatning
Du kan kreve erstatning for økonomisk tap du har lidd som følge av mangelen. Et slikt tap kan typisk foreligge om en lekkasje har forårsaket fuktskade på møbler eller lignende. Et erstatningskrav kommer som oftest i tillegg til en annen mangelsbeføyelse som prisavslag eller heving. For å kunne kreve erstatning må det foreligge arsakssammenheng mellom mangelen og det økonomiske tapet. Mangelen må ha medført et økonomisk tap. Om dit økonomiske tap ligger fjernt eller avledet fra mangelen vil håndverkers erstatningsansvar bero på graden av hans feil eller forsømmelse.
Heving
Om ditt formål med tjenesten blir vesentlig forfeilet som følge av mangelen kan du kreve heving. Terskelen for hva som er vesentlig forfeilet er høy. Hva som kan føre til at formålet blir vesentlig forfeilet vil være avhengig av mangelens art og alvorlighetsgrad.
Reklamasjonsfrister
Du har som forbruker frist på å reklamere innen rimelig tid fra du oppdaget eller burde oppdaget mangelen. Du har en undersøkelsesplikt ved kjøp av håndverkertjenester. Hva som er rimelig tid må vurderes konkret fra sak til sak. Du bør derfor fremsette reklamasjon så raskt som mulig for å unngå spørsmål om det er reklamert i tide. Det er lurt å reklamere skriftlig.